ABN Amro: Attractieparken presteren goed, maar concurrentie neemt toe


Onderzoek - Nederlandse attractieparken en dierentuinen profiteren van de gunstige economische situatie en het positieve sentiment. Zij zien hun bezoekersaantallen dit en volgend jaar stijgen. Daarmee presteren zij - internationaal bezien – goed, maar de concurrentie in eigen land neemt fors toe. Dit blijkt uit een vandaag gepubliceerd rapport van ABN Amro over de ontwikkelingen in de leisuremarkt. Attractieparken en dierentuinen concurreren elkaar onderling, maar ook met musea, bioscopen, festivals, weekendjes weg, een bezoek aan IKEA, fiets- of wandeltochten en andere vormen van vrijetijdsbesteding. Juist door deze toenemende concurrentie richten Nederlandse attractieparken zich voor hun groei steeds meer op buitenlandse toeristen. Nederland telde in 2016 zestien dagattracties die één miljoen of meer (internationale) bezoeken registreerden. In 2015 waren dat er nog twaalf. Zo komt inmiddels zo’n 30 procent van de bezoekers van Attractie- en vakantiepark Slagharen uit Duitsland. Naast Duitse bezoekers zijn het vooral de Belgen die een bezoek brengen aan de atttractieparken. Eten en drinken Volgens het attractiepuntenonderzoek van NBTC-Nipo geven Nederlanders zo’n 7,70 euro per bezoek uit aan eten en drinken. In 2015 stelde ABN Amro vast dat bezoekers van attractieparken en dierentuinen voor maar liefst 145 miljoen euro aan eigen consumpties meenemen. Thematiseren Op het vlak van eten en drinken liggen er nog mogelijkheden volgens de bank, zeker op het gebied van thematiseren. In internationaal perspectief worden veel van de premium ervaringen georganiseerd rond de eettafel. Zo biedt Universal Studio’s in Singapore de mogelijkheid van een speciaal ontbijt, geserveerd door Bert, Ernie en andere figuren uit Sesamstraat. In aanvulling op zijn Lion King-events organiseerde Disney de Harambe Nights waarbij personages uit de film bezoekers trakteerden op exotische gerechten. Voor de zeer kapitaalkrachtige bezoekers organiseerde Disney begin dit jaar een Private Dining Experience. 21 Royal vond plaats in het Dream Suite-appartement van het Grand Californian Hotel & Spa, de voormalige privésuite van Walt en Lilian Disney. Daar kregen de 15.000 dollar betalende gasten een ‘epicurian dinner’ voorgeschoteld met zowel culinaire- als showelementen. Bron: ABN Amro/@FoodClicks Onderzoek - Nederlandse attractieparken en dierentuinen profiteren van de gunstige economische situatie en het positieve sentiment. Zij zien hun bezoekersaantallen dit en volgend jaar stijgen. Daarmee presteren zij - internationaal bezien – goed, maar de concurrentie in eigen land neemt fors toe. Dit blijkt uit een vandaag gepubliceerd rapport van ABN Amro over de ontwikkelingen in de leisuremarkt. Attractieparken en dierentuinen concurreren elkaar onderling, maar ook met musea, bioscopen, festivals, weekendjes weg, een bezoek aan IKEA, fiets- of wandeltochten en andere vormen van vrijetijdsbesteding. Juist door deze toenemende concurrentie richten Nederlandse attractieparken zich voor hun groei steeds meer op buitenlandse toeristen. Nederland telde in 2016 zestien dagattracties die één miljoen of meer (internationale) bezoeken registreerden. In 2015 waren dat er nog twaalf. Zo komt inmiddels zo’n 30 procent van de bezoekers van Attractie- en vakantiepark Slagharen uit Duitsland. Naast Duitse bezoekers zijn het vooral de Belgen die een bezoek brengen aan de atttractieparken. Eten en drinken Volgens het attractiepuntenonderzoek van NBTC-Nipo geven Nederlanders zo’n 7,70 euro per bezoek uit aan eten en drinken. In 2015 stelde ABN Amro vast dat bezoekers van attractieparken en dierentuinen voor maar liefst 145 miljoen euro aan eigen consumpties meenemen. Thematiseren Op het vlak van eten en drinken liggen er nog mogelijkheden volgens de bank, zeker op het gebied van thematiseren. In internationaal perspectief worden veel van de premium ervaringen georganiseerd rond de eettafel. Zo biedt Universal Studio’s in Singapore de mogelijkheid van een speciaal ontbijt, geserveerd door Bert, Ernie en andere figuren uit Sesamstraat. In aanvulling op zijn Lion King-events organiseerde Disney de Harambe Nights waarbij personages uit de film bezoekers trakteerden op exotische gerechten. Voor de zeer kapitaalkrachtige bezoekers organiseerde Disney begin dit jaar een Private Dining Experience. 21 Royal vond plaats in het Dream Suite-appartement van het Grand Californian Hotel & Spa, de voormalige privésuite van Walt en Lilian Disney. Daar kregen de 15.000 dollar betalende gasten een ‘epicurian dinner’ voorgeschoteld met zowel culinaire- als showelementen. Bron: ABN Amro/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid