ACM: Transparant model bruikleengoederen maakt biermarkt dynamischer


Biermarkt - De bruikleenovereenkomst voor keldervaten en tapinstallaties die horecabedrijven hebben met brouwers moet transparanter. Op die manier kunnen horecaondernemers gemakkelijker de bestaande overeenkomst afwikkelen en overstappen naar een andere bierleverancier. Dat is de belangrijkste uitkomst van een onderzoek dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft uitgevoerd naar naar aanleiding van actuele berichtgeving en Kamervragen over de biermarkt. Volgens het onderzoek sluiten brouwers en horecaondernemers diverse soorten overeenkomsten af over de levering van bier en aanvullende diensten. Die aanvullende diensten zijn bijvoorbeeld het ter beschikking stellen van bruikleenapparatuur, financiële afspraken (leningen, borgstelling, kortingen) of huurovereenkomsten. Tegenover die aanvullende dienstverlening staat een exclusieve afname verplichting . Slechts een op de vijf ondernemingen (21,5%) heeft alleen een leveringsovereenkomst met de brouwer en neemt geen aanvullende diensten af. Uit het eerder onderzoek blijkt echter dat relatief weinig ondernemers zelf eigenaar zijn van de installaties. Voor kelderbier heeft slechts 15,8% van de ondernemers de installaties in eigendom, dit percentage is voor fustbier 27,8%. In een advies aan het Ministerie van Economische Zaken schrijft het ACM nu dat het model voor overname van deze bruikleengoederen openbaar moet worden. Op die manier zou de dynamiek in markt kunnen worden versterkt. Van belang daarbij is dat de afschrijvingsmethodiek en waardebepaling realistisch is zodat er geen onnodige toetredings- en overstapdrempels worden opgeworpen. De Vereniging  Nederlandse Brouwers hanteert al een model en gaat deze op termijn openbaar gaan maken. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid