Actifood organiseert praktische workshop met Remia, Salomon en @FoodClicks

Evert te Pas laat tijdens de workshop

Workshop – Onlangs werd voor de tweede keer een workshop georganiseerd door Remia, Salomon en @FoodClicks. Deze keer in samenwerking met VHC Actifood in Oosterwolde. Tijdens een goed bezochte bijeenkomst kregen de belangstellenden praktische tips hoe zij op een eenvoudige manier een aantal ‘helden’ in het assortiment kunnen maken, of andere opvallende producten kunnen presenteren, waarmee meer marge is te behalen.

Dat was ook de insteek achter de bijeenkomst; ondernemers helpen onderscheidende producten te maken waarvoor klanten graag langskomen en producten presenteren die met kleine aanpassingen toch tegen een meerwaarde kunnen worden verkocht. Op die manier kun je als ondernemer op een eenvoudige manier meer omzet genereren, klanten aan je binden of meer marge maken. Chef kok Evert te Pas toonde dat met een beetje creativiteit al snel resultaten zijn te halen met standaardproducten, die zich ‘een beetje aangekleed’ fraaier laten presenteren aan de gast. En bovendien, ook nog eens op zo’n manier dat ook medewerkers de presentatie eenvoudig kunnen oppakken.

Handige tips

Belangrijk bij menusamenstellingen is altijd dat zij gemakkelijk zijn te bereiden door personeel en onder hoge druk. De voorbeelden die tijdens de workshop werden behandeld voldeden daar ook grotendeels aan. En dan die simpele tips, die in de praktijk vaak mooie oplossingen zijn voor praktische problemen. Zoals het gebruik van koolsla en spinazie in plaats van gewone sla omdat koolsla goed blijft als daar een warme hamburger op wordt gelegd. Bovendien geeft koolsla en spinazie in de presentatie een fraaier kleureffect. Ook het feit dat hamburgers op een kookplaat van 220 graden gewoon bevroren kunnen worden gebakken, zodat er bij het ontdooien geen verspilling plaatsvindt, was voor menigeen een goede tip. In baktijd scheelt het maar veertig seconden of de hamburger is ontdooid of bevroren.

Smossen

Net als bij de workshop bij VHC Jongens werd ook aandacht besteed aan het in België populaire Smoske. Een broodjes smos is de Vlaamse naam voor een broodje of een stuk stokbrood belegd met groenten, schijfjes ei en ham en kaas. De naam komt van het Vlaamse woord ‘smossen’ wat morsen betekent. De broodjes ogen groot maar zijn toch redelijk gemakkelijk verteerbaar. Door hun omvang bieden ze in de ogen van de consument veel waar voor hun geld.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek