AGF AH via Instock naar horeca


Horeca - Instock, een keten van drie duurzame restaurants, gaat ook andere restaurants van groenten en fruit voorzien. De versproducten komen van AH-leverancier Bakker Barendrecht en 148 winkels van Albert Heijn. Tijdens de afgelopen Horecava ging Instock op zoek naar afnemers, met succes aldus de woordvoerster: "Veel koks en eigenaars hebben informatie gevraagd." (Door: Hans Reichart) Het gaat om producten die prima zijn, maar niet geschikt voor verkoop in de winkel. Dankzij de doorverkoop hoeven ze niet verwerkt worden tot laagwaardiger producten, maar komen ze op het bordje van de horecagast terecht. Restauranthouders betalen een bijzonder lage prijs voor deze tweedekansproducten. Woordvoerster Djaja van den Berg geeft een voorbeeld: "Het kan gaan om een netje mandarijnen met een enkele beschadigde vrucht. Voor de winkel daardoor ongeschikt. Wij halen ze uit het net en verkopen de goede mandarijnen." Instock begon vorig jaar met het zogenoemde Food Rescue Center waar de versproducten worden verzameld en gesorteerd. Instock leverde vandaar uit in een proef al aan een aantal restaurants. Onder andere Circl Restaurant aan de Amsterdamse Zuidas neemt de groenten van Instock af. Andere deelnemers aan de pilot zijn The Colour Kitchen in Utrecht en El Rey in Woerden. Tweedekans partijen Instock begon bijna vier geleden met een (pop up) restaurant in Amsterdam. De oprichters leerden elkaar kennen bij Ahold, dat enthousiast was over hun idee om een "einde te maken aan voedselverspilling, door het op de kaart te zetten." Inmiddels runt Instock, nog steeds gesteund door Albert Heijn, drie restaurants, is er een cateringbedrijf en verkoopt Instock granola en bier geproduceerd uit reststromen. En sinds kort dus AGF aan horecacollega's. "Zij moeten wel steeds afwachten wat wij die dag beschikbaar hebben en daar een goede toepassing voor vinden. De koks in de pilot bleken daar heel creatief in." Helemaal nieuw is de verkoop van tweedekans partijen groenten en fruit aan de horeca niet. In 2015 startten twee Urker vissers Voedselmarkt.nl, een site waarop ze, in samenwerking met onder meer een grote coöperatie, ook partijen groenten en fruit aanbieden. Bron: @FoodClicks Horeca - Instock, een keten van drie duurzame restaurants, gaat ook andere restaurants van groenten en fruit voorzien. De versproducten komen van AH-leverancier Bakker Barendrecht en 148 winkels van Albert Heijn. Tijdens de afgelopen Horecava ging Instock op zoek naar afnemers, met succes aldus de woordvoerster: "Veel koks en eigenaars hebben informatie gevraagd." (Door: Hans Reichart) Het gaat om producten die prima zijn, maar niet geschikt voor verkoop in de winkel. Dankzij de doorverkoop hoeven ze niet verwerkt worden tot laagwaardiger producten, maar komen ze op het bordje van de horecagast terecht. Restauranthouders betalen een bijzonder lage prijs voor deze tweedekansproducten. Woordvoerster Djaja van den Berg geeft een voorbeeld: "Het kan gaan om een netje mandarijnen met een enkele beschadigde vrucht. Voor de winkel daardoor ongeschikt. Wij halen ze uit het net en verkopen de goede mandarijnen." Instock begon vorig jaar met het zogenoemde Food Rescue Center waar de versproducten worden verzameld en gesorteerd. Instock leverde vandaar uit in een proef al aan een aantal restaurants. Onder andere Circl Restaurant aan de Amsterdamse Zuidas neemt de groenten van Instock af. Andere deelnemers aan de pilot zijn The Colour Kitchen in Utrecht en El Rey in Woerden. Tweedekans partijen Instock begon bijna vier geleden met een (pop up) restaurant in Amsterdam. De oprichters leerden elkaar kennen bij Ahold, dat enthousiast was over hun idee om een "einde te maken aan voedselverspilling, door het op de kaart te zetten." Inmiddels runt Instock, nog steeds gesteund door Albert Heijn, drie restaurants, is er een cateringbedrijf en verkoopt Instock granola en bier geproduceerd uit reststromen. En sinds kort dus AGF aan horecacollega's. "Zij moeten wel steeds afwachten wat wij die dag beschikbaar hebben en daar een goede toepassing voor vinden. De koks in de pilot bleken daar heel creatief in." Helemaal nieuw is de verkoop van tweedekans partijen groenten en fruit aan de horeca niet. In 2015 startten twee Urker vissers Voedselmarkt.nl, een site waarop ze, in samenwerking met onder meer een grote coöperatie, ook partijen groenten en fruit aanbieden. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Sfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten

Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.

Lees bericht

Schiphol vernieuwt Lounge 2 met nieuwe horecaconcepten

Luchthaven - Schiphol werkt aan de vernieuwing van Lounge 2, het gebied dat zich bevindt na de securitycontrole voor passagiers met bestemmingen veelal buiten Europa. Het horeca- winkelgebied krijgt een nieuwe inrichting, waarbij de beleving van passagiers centraal staat. Er wordt ruimte gemaakt voor nieuwe luxe merken en een vernieuwd aanbod aan horeca- en winkelmogelijkheden. 

Lees bericht



Vrumona presenteert nieuw design Pepsi in grootse campagne

Campagne - Vrumona, licentiepartner van PepsiCo, introduceert het nieuwe design voor Pepsi in de grootste campagne ooit. Het wordt de eerste update in 14 jaar tijd. De nieuwe visuele identiteit wordt in meer dan 120 markten uitgerold, waaronder in Nederland. Bezoekers aan de Horecava beleefde de primeur van de nieuwe merkuitstraling.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid