Arla Foods introduceert zuivelverpakking tegen voedselverspilling


Industrie - Arla en Melkunie, beide merken van Arla Foods Nederland, introduceren een nieuwe verpakking op de Nederlandse markt, de Pure-Pak® Sense. Omdat de verpakking eenvoudig is plat te maken en uit te schenken - ook het laatste restje yoghurt of vla - levert de verpakking een bijdrage op in voedselverspilling. In Nederland wordt per jaar ongeveer 30 liter vla, pap, yoghurt en kwark per persoon geconsumeerd. Voor deze dikvloeibare zuivelproducten geldt dat na uitschenken - en zelfs na uitknijpen - een deel van de inhoud, zo’n 5%, achterblijft in het pak. Dit verdwijnt in de afvalbak. Minder voedsel in de afvalbak betekent minder verspilling van energie en grondstoffen die nodig waren om het product te telen, verwerken, vervoeren en te koelen. De nieuwe pakken van Arla en Melkunie hebben aan de zijkanten vouwlijnen waardoor het eenvoudig is om het pak na het uitschenken plat te maken, op te vouwen en uit te knijpen. Hierdoor blijft er vrijwel geen restant van het zuivelproduct in het pak achter en neemt de hoeveelheid zuivel die jaarlijks in de afvalbak belandt af. Immers, meer uit het pak, minder in de afvalbak. Bovendien neemt een opgevouwen verpakking minder ruimte in de afvalbak in. De introductie van de nieuwe verpakking sluit aan bij ‘2014, Jaar tegen Voedselverspilling’. Nederlandse consumenten gooien jaarlijks per persoon zo’n 50 kilo voedsel weg. Ofwel 150 euro. Melk en melkproducten staan in de top 5 van meest verspilde producten. De nieuwe pakken zijn ook qua look & feel onderscheidend. Zo hebben ze een unieke ronde bovenkant en aan de zijkant ribbellijnen, waardoor het pak meer grip heeft en gemakkelijker is te hanteren. Arla Foods B.V. Arla en Melkunie zijn merken van Arla Foods Nederland. Arla Foods Nederland (circa 350 medewerkers) voorziet Nederland van dagverse zuivel, houdbare zuivel, kaas en boter. De missie is: Natuurlijke zuivelproducten voor iedereen bereikbaar maken. Arla Foods Nederland is nummer twee in de Nederlandse markt voor dagverse zuivel. Het bedrijf voert merken als Arla, Melkunie, Milk & Fruit, Breaker, Apetina, Castello en Lurpak. De onderneming is onderdeel van Arla Foods, een zuivelcoöperatie van ruim 12.000 melkveehouders in Denemarken, Zweden, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, België, Luxemburg en Nederland, en de grootste producent van biologische zuivel in de wereld. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid