België krijgt supermarkt met uitsluitend Belgische producten


Supermarkt – Volgende week dinsdag opent de eerste BelgoMarkt, een supermarkt met uitsluitend Belgische producten. De supermarkt in de Matongéwijk in Brussel wil de voedselketen verkorten en werken met producten zonder conserveermiddelen en kleurstoffen. De supermarkt wil gezien worden als alternatief voor de conventionele supermarkten, maar wel bereikbaar zijn voor alle mensen die graag verantwoord en gezonde voeding willen. De drie initiatiefnemers zijn bijna twee jaar op zoek geweest om alle producenten te vinden. Het assortiment van BelgoMarkt bestaat vooral uit versartikelen, zoals groenten, fruit, vlees en beleg, kaas, vis en brood. Maar heeft daarnaast ook de basisartikelen zoals vruchtensappen, limonades, ontbijtproducten, chocolade, deegwaren, sauzen, thee, koffie, aangevuld met cosmetische en huishoudelijke producten. De drie initiatiefnemers die voor de supermarkt een coöperatie zijn gestart, willen de keten zo kort mogelijk houden. Voor 95% van de artikelen geldt dat er slechts één tussenpersoon tussen producent en consument zit. 60% van het 600 artikelen tellende assortiment bestaat uit bio-producte, afkomstig van zo’n 90 Belgische leveranciers.  De producten worden ook verkocht met zo min mogelijk verpakkingen. Twee derde van de producten wordt in bulk verkocht. Bron: Landbouwleven Supermarkt – Volgende week dinsdag opent de eerste BelgoMarkt, een supermarkt met uitsluitend Belgische producten. De supermarkt in de Matongéwijk in Brussel wil de voedselketen verkorten en werken met producten zonder conserveermiddelen en kleurstoffen. De supermarkt wil gezien worden als alternatief voor de conventionele supermarkten, maar wel bereikbaar zijn voor alle mensen die graag verantwoord en gezonde voeding willen. De drie initiatiefnemers zijn bijna twee jaar op zoek geweest om alle producenten te vinden. Het assortiment van BelgoMarkt bestaat vooral uit versartikelen, zoals groenten, fruit, vlees en beleg, kaas, vis en brood. Maar heeft daarnaast ook de basisartikelen zoals vruchtensappen, limonades, ontbijtproducten, chocolade, deegwaren, sauzen, thee, koffie, aangevuld met cosmetische en huishoudelijke producten. De drie initiatiefnemers die voor de supermarkt een coöperatie zijn gestart, willen de keten zo kort mogelijk houden. Voor 95% van de artikelen geldt dat er slechts één tussenpersoon tussen producent en consument zit. 60% van het 600 artikelen tellende assortiment bestaat uit bio-producte, afkomstig van zo’n 90 Belgische leveranciers.  De producten worden ook verkocht met zo min mogelijk verpakkingen. Twee derde van de producten wordt in bulk verkocht. Bron: Landbouwleven

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Private Labelbeurs PLMA vult negen RAI-hallen met food

Vakbeurzen - Ruim 2.950 exposanten uit 70 landen gaan op 28 en 29 mei de beurshallen vullen van de RAI in Amsterdam. Negen hallen van het Amsterdam Convention Centre worden in beslag genomen door de foodbedrijven. De PLMA is daarmee de grootste foodvakbeurs in Nederland.

Lees bericht



Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht

REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht


Royal Swinkels introduceert biologisch gebrouwen FreeBrew

Introductie - Royal Swinkels introduceert een caloriearme craft soda op basis van mout. FreeBrew is gemaakt van biologische ingrediënten en mouten van gerst, haver, tarwe en spelt. De alcoholvrije dorstlesser doorloopt hetzelfde brouwproces als bier, zonder dat er alcohol wordt gevormd, en komt in de smaken bloedsinaasappel, citroen en framboos.

Lees bericht

Consumentenbestedingen stegen in 2023 met 6%

Analyse - De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer, die de verkoopgegevens verzamelt van zowel NIQ als GfK. 

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid