Bezorgmarkt eten en drinken groeit voor het eerst boven 3 miljard euro


Bezorging - De Nederlandse consument geeft met het jaar meer uit aan het thuis of op kantoor laten bezorgen van eten en drinken. De bezorgmarkt groeit in 2018 met dubbele cijfers en komt voor het eerst uit boven de 3 miljard euro. Dit blijkt uit cijfers dat onderzoeksbureau FoodService Instituut Nederland (FSIN) donderdag naar buiten brengt. Delivery is het snelst groeiende segment binnen de totale foodmarkt. De bezorgmarkt groeit in 2018 met ruim 20 procent om aan het einde van dit jaar naar schatting uit te komen op een omzet van 3,2 miljard euro. In 2019 zal deze markt, zo verwacht FSIN, opnieuw met eenzelfde percentage groeien. Fooddelivery is hiermee volgend jaar goed voor 5,9 procent van de totale foodmarkt. “De bezorging van online bestelde maaltijden en boodschappen noteert jaar in jaar uit ongekende groeicijfers binnen de totale foodmarkt”, licht FSIN-directeur Jan-Willem Grievink toe. “En het eind is voorlopig nog niet in zicht. In 2019 verwachten we dat de bezorgomzet de mijlpaal van 3,8 miljard euro zal bereiken.” Supermarkten Niet alleen het bezorgen van eten en drinken in het foodservicekanaal, maar ook in de supermarkten blijft maar groeien. Aan de bezorging van maaltijden én boodschappen lijkt geen einde te komen, aldus het FSIN. Sterker nog: de supermarkten komen meer en meer op het terrein van spelers in de foodservicemarkt. Dit doen ze niet alleen door het toevoegen van foodserviceelementen op de winkelvloer, maar ook door de bezorging van boodschappen én maaltijden aan bijvoorbeeld senioren en leveringen aan de (klein)zakelijke markt. Gemak Binnen de totale bezorgmarkt voor eten en drinken domineren in 2018 opnieuw bedrijven in de foodservicemarkt. De maaltijdbezorging vanuit de buitenhuishoudelijke markt is goed voor een omzet van ruim 1,7 miljard euro, een groei van 13,4 procent. Ook in 2019 rekent het FSIN op dubbele groeicijfers, al lijkt de stijgende lijn van de afgelopen jaren licht af te vlakken. Het FSIN raamt de omzet in Delivery Foodservice in 2019 op 1,9 miljard euro; een toename van 11,4 procent. Bezorging van eten en drinken aan huis floreert doordat de consument kiest voor gemak in plaats van zelf afhalen. Daarnaast is het aanbod en de keuze groot en hoeft er steeds minder vaak voor de service te worden betaald. Bezorging - De Nederlandse consument geeft met het jaar meer uit aan het thuis of op kantoor laten bezorgen van eten en drinken. De bezorgmarkt groeit in 2018 met dubbele cijfers en komt voor het eerst uit boven de 3 miljard euro. Dit blijkt uit cijfers dat onderzoeksbureau FoodService Instituut Nederland (FSIN) donderdag naar buiten brengt. Delivery is het snelst groeiende segment binnen de totale foodmarkt. De bezorgmarkt groeit in 2018 met ruim 20 procent om aan het einde van dit jaar naar schatting uit te komen op een omzet van 3,2 miljard euro. In 2019 zal deze markt, zo verwacht FSIN, opnieuw met eenzelfde percentage groeien. Fooddelivery is hiermee volgend jaar goed voor 5,9 procent van de totale foodmarkt. “De bezorging van online bestelde maaltijden en boodschappen noteert jaar in jaar uit ongekende groeicijfers binnen de totale foodmarkt”, licht FSIN-directeur Jan-Willem Grievink toe. “En het eind is voorlopig nog niet in zicht. In 2019 verwachten we dat de bezorgomzet de mijlpaal van 3,8 miljard euro zal bereiken.” Supermarkten Niet alleen het bezorgen van eten en drinken in het foodservicekanaal, maar ook in de supermarkten blijft maar groeien. Aan de bezorging van maaltijden én boodschappen lijkt geen einde te komen, aldus het FSIN. Sterker nog: de supermarkten komen meer en meer op het terrein van spelers in de foodservicemarkt. Dit doen ze niet alleen door het toevoegen van foodserviceelementen op de winkelvloer, maar ook door de bezorging van boodschappen én maaltijden aan bijvoorbeeld senioren en leveringen aan de (klein)zakelijke markt. Gemak Binnen de totale bezorgmarkt voor eten en drinken domineren in 2018 opnieuw bedrijven in de foodservicemarkt. De maaltijdbezorging vanuit de buitenhuishoudelijke markt is goed voor een omzet van ruim 1,7 miljard euro, een groei van 13,4 procent. Ook in 2019 rekent het FSIN op dubbele groeicijfers, al lijkt de stijgende lijn van de afgelopen jaren licht af te vlakken. Het FSIN raamt de omzet in Delivery Foodservice in 2019 op 1,9 miljard euro; een toename van 11,4 procent. Bezorging van eten en drinken aan huis floreert doordat de consument kiest voor gemak in plaats van zelf afhalen. Daarnaast is het aanbod en de keuze groot en hoeft er steeds minder vaak voor de service te worden betaald.

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid