Biologisch eten groeit in horeca met 11%


Biologisch - De totale omzet van biologische producten in Nederland is met 5 procent gestegen in 2017 tot ruim 1,5 miljard euro. Binnen horeca stijgt biologisch met 11 procent. Maar het marktaandeel blijft nog sterk achter bij andere landen. Dit blijkt uit het vandaag verschenen jaarlijkse Bionext Trendrapport 2017 met daarin de meest complete Nederlandse en mondiale ontwikkelingen van biologische landbouw en voeding. De stijging in Nederland komt door meer biologische omzet in de supermarkten en horeca. Daarnaast groeit het aantal gecertificeerde boeren en het aantal bio hectares in Nederland, waardoor de aanwas van biologische producten in Nederland in lijn is met de mondiale biologische omzetgroei naar bijna 100 miljard. De totale omzet van Nederlandse biologische producten is vooral te danken aan de stijging van 6 procent in de supermarkten (778,9 miljoen euro). Met name de verkoop van eieren (17 procent) en zuivel (11 procent) groeit sterk. Met als opvallende stijger de verkoop van biologische babyvoeding (23 procent). Ook de omzet van biologisch eten in de horeca groeit (11 procent), maar dat blijft een bescheiden marktaandeel van 1,6 procent, schrijft Bionext. Inhaalslag nodig Een aantal EU-landen loopt ver voor op Nederland. Zo koerst Frankrijk af op 15 procent biologische landbouw in 2022 en Duitsland op 20 procent in 2030. In landen als Zweden, Denemarken en Oostenrijk is 20 procent biologische landbouw nu al bijna een feit. Bron: @FoodClicks Biologisch - De totale omzet van biologische producten in Nederland is met 5 procent gestegen in 2017 tot ruim 1,5 miljard euro. Binnen horeca stijgt biologisch met 11 procent. Maar het marktaandeel blijft nog sterk achter bij andere landen. Dit blijkt uit het vandaag verschenen jaarlijkse Bionext Trendrapport 2017 met daarin de meest complete Nederlandse en mondiale ontwikkelingen van biologische landbouw en voeding. De stijging in Nederland komt door meer biologische omzet in de supermarkten en horeca. Daarnaast groeit het aantal gecertificeerde boeren en het aantal bio hectares in Nederland, waardoor de aanwas van biologische producten in Nederland in lijn is met de mondiale biologische omzetgroei naar bijna 100 miljard. De totale omzet van Nederlandse biologische producten is vooral te danken aan de stijging van 6 procent in de supermarkten (778,9 miljoen euro). Met name de verkoop van eieren (17 procent) en zuivel (11 procent) groeit sterk. Met als opvallende stijger de verkoop van biologische babyvoeding (23 procent). Ook de omzet van biologisch eten in de horeca groeit (11 procent), maar dat blijft een bescheiden marktaandeel van 1,6 procent, schrijft Bionext. Inhaalslag nodig Een aantal EU-landen loopt ver voor op Nederland. Zo koerst Frankrijk af op 15 procent biologische landbouw in 2022 en Duitsland op 20 procent in 2030. In landen als Zweden, Denemarken en Oostenrijk is 20 procent biologische landbouw nu al bijna een feit. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Bakkerij Pandriks komt in Franse handen

Overname - Bakkerij Pandriks in Meppel komt in Franse handen. Het bedrijf wordt overgenomen door Bridor, een dochteronderneming van Le Duff Group. De overname moe een versnelling geven in het assortiment biologische producten. Pandriks blijft na de overname onder eigen merk in de markt opereren.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



Steeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd

Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid