Campagne foodsector om zuivelverspilling tegen te gaan

Campagne – Door een pak vla of yoghurt goed uit te knijpen is eenvoudig 10 procent verspilling tegen te gaan. Met die boodschap is de campagne ‘zuivelpak’ gestart. De commercial laat zien hoe eenvoudig de restjes uit een pak zijn te verwijderen.

De supermarkt- en foodservicebranche zet zich in om voedselverspilling te verminderen. Door slim in te kopen, goed te plannen en op tijd af te prijzen proberen supermarkten het aantal niet-verkochte producten zo klein mogelijk te houden. Ook helpt zij de consument om verspilling thuis te verminderen.

“De commercial laat zien dat het kinderlijk eenvoudig is om te voorkomen dat je 10% yoghurt of vla weggooit. Dat staat naar onze schatting gelijk aan 30 miljoen liter melk die nodig is voor de productie hiervan. Dat is een mooi resultaat. En als je naar de mest kijkt die de koeien hiervoor produceren, dan scheelt dat ook nog eens een berg mest van 97.000 kubieke meter. En ook dat is een mooi resultaat, concludeert Marc Jansen, directeur van het CBL, aangezien de zuivelsector over het mestoverschot in discussie is met het ministerie van Economische Zaken en de Europese Commissies.

Bron: www.zuivelpak.nl

Auteur: Steffen van Beek