Campagne tegen voedselverspilling vandaag gestart


Campagne - Hoe verspil je minder voedsel? Dat is de insteek van de campagne 'Hoe #verspillingsvrij ben jij?' die vandaag begint. Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat driekwart van de Nederlandse gezinnen in actie wil komen tegen voedselverspilling. De campagne maakt duidelijk wat je thuis allemaal kunt doen. De campagne is een initiatief van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling. Op dit moment zijn er zo’n 18 bedrijven en instellingen bij betrokken, waaronder het Voedingscentrum, McDonald’s, Sligro, Scelta, Albert Heijn, Rabobank, ministerie van LNV en de Wageningen universiteit. Het doel van de actie is consumenten te helpen om in 2030 hun voedselverspilling te halveren. 145 euro Volgens berekeningen van het Voedingscentrum gooit een huishouden jaarlijks gemiddeld voor zo'n 145 euro aan voedsel weg. Dat staat ongeveer gelijk aan 41 kilogram aan voedsel. Als Nederlandse gezinnen er in slagen om de voedselverspilling te halveren, dan zou dat een besparing op kunnen leveren van zo'n 270.000 broden en 150.000 literpakken yoghurt. De campagne richt zich met name op gezinnen met kinderen omdat die de grootste hoeveelheid voedsel verspillen, maar ook bij bedrijven wordt aandacht gevraagd zoveel mogelijk voedsel te besparen. Gezamenlijk met de bedrijven uit de hele voedselketen wordt ook een monitoringssysteem opgezet, zodat gemeten kan worden hoeveel minder voedsel we met elkaar de komende tijd gaan verspillen. Bron: @FoodClicks Campagne - Hoe verspil je minder voedsel? Dat is de insteek van de campagne 'Hoe #verspillingsvrij ben jij?' die vandaag begint. Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat driekwart van de Nederlandse gezinnen in actie wil komen tegen voedselverspilling. De campagne maakt duidelijk wat je thuis allemaal kunt doen. De campagne is een initiatief van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling. Op dit moment zijn er zo’n 18 bedrijven en instellingen bij betrokken, waaronder het Voedingscentrum, McDonald’s, Sligro, Scelta, Albert Heijn, Rabobank, ministerie van LNV en de Wageningen universiteit. Het doel van de actie is consumenten te helpen om in 2030 hun voedselverspilling te halveren. 145 euro Volgens berekeningen van het Voedingscentrum gooit een huishouden jaarlijks gemiddeld voor zo'n 145 euro aan voedsel weg. Dat staat ongeveer gelijk aan 41 kilogram aan voedsel. Als Nederlandse gezinnen er in slagen om de voedselverspilling te halveren, dan zou dat een besparing op kunnen leveren van zo'n 270.000 broden en 150.000 literpakken yoghurt. De campagne richt zich met name op gezinnen met kinderen omdat die de grootste hoeveelheid voedsel verspillen, maar ook bij bedrijven wordt aandacht gevraagd zoveel mogelijk voedsel te besparen. Gezamenlijk met de bedrijven uit de hele voedselketen wordt ook een monitoringssysteem opgezet, zodat gemeten kan worden hoeveel minder voedsel we met elkaar de komende tijd gaan verspillen. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nu ook ‘bio-puree’ van afgekeurde biologische bananen

Voedselverspilling  – The Banana Factory opende begin 2023 haar deuren om anders afgekeurde bananen, te redden van onnodige vernietiging door hier bananenpuree van te maken. Naast reguliere bananenpuree, maakt het bedrijf in samenwerking met Coroos nu ook biologisch gecertificeerde bananenpuree zodat ook bio producenten kunnen werken met “no-waste” bananenpuree.

Lees bericht


Minder verspilling brood en banket blijkt uit NVB Monitor

Voedselverspilling – Brood is het product dat het meest wordt verspild. Dat komt vooral omdat het een dagvers product is. Daarom zet de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) zich in om de reststromen en verspilling in de keten inzichtelijk te maken, zodat ze gericht kunnen werken aan reductie. En met resultaat, zo laat de NVB weten. Op basis van de...

Lees bericht

Orbisk bestaat 5 jaar en heeft inmiddels 737.520 kilo voedsel gered

Voedselverspilling - Orbisk, een Nederlandse scale-up die zich inzet voor een duurzamer voedselsysteem, bestaat vijf jaar. Het jubileum wordt gevierd met de lancering van een Impact Report. Uit dit eerste rapport blijkt onder andere dat Orbisk wereldwijd 737.520 kilo voedsel heeft gered uit de afvalbak, wat neerkomt op zo'n 1,6 miljoen maaltijden.

Lees bericht

Orbisk en Accor-hotels streven naar halvering voedselverspilling

Voedselverspilling - Accor Group is één van de eerste grote hotelketen die haar wereldwijde voedselverspilling actief gaat terugdringen. In een samenwerking met de voedselafvalmonitor van Orbisk gaat de hotelorganisatie in honderden Accor hotels de komende maanden een start maken met het tegengaan van voedselverspilling. Die slimme technologie moet chefs helpen hun voedselafval te meten en met de helft terug te...

Lees bericht



InstockMarket ontvangt B Corp-certificering

Certificering - InstockMarket, de duurzame horecagroothandel, laat weten dat het bedrijf officieel een B Corp is. Om deze erkenning te verdienen, moet een organisatie voldoen aan strenge normen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid