CBS schetst wisselend beeld van horecaomzet in eerste kwartaal


Marktontwikkeling - De omzet van de horeca nam in het eerste kwartaal van 2019 met 0,3 procent af ten opzichte van het vorige kwartaal. Kantines, catering en fastfoodrestaurants deden het beter met een plus van 0,6%.  Maar die plus was in belangrijke mate te danken aan de prijsverhogingen en de btw-verhoging. Dat meldt het CBS op basis van de cijfers in het eerste kwartaal. Zorgwekkend is dat over de hele linie, dus in alle sectoren, het aantal verkochte consumpties afnam. Bij eet- en drinkgelegenheden, zoals restaurants, fastfoodrestaurants, kantines, catering en cafés was de daling zelfs 1,6%. De omzet nam het sterkst toe bij kantines en cateraars meldt het CBS, namelijk 1,8%. Ook restaurants en fastfoodrestaurants boekten meer omzet dan een kwartaal eerder, beide 0,7 procent. De omzet van cafés daalde echter met 0,7 procent. Maar zoals gezegd nam in alle bedrijfstakken het aantal verkochte consumpties af. De omzetontwikkeling heeft ook effect op het ondernemersvertrouwen. Deze stond aan het begin van het tweede kwartaal van 2019 op 8,6. Dat is ruim 3 procentpunt lager dan een kwartaal eerder en de laagste stand van de afgelopen vier jaar. Het tekort aan personeel heeft ook effect op het vertrouwen. Het aantal bedrijven dat aangeeft te kampen met personeelstekort is dit kwartaal iets hoger dan een kwartaal eerder. Aan het begin van het tweede kwartaal van 2019 speelde dit voor 29 procent van de horecabedrijven. Vanaf het vierde kwartaal van 2016 is dat percentage snel opgelopen. Logiesverstrekking Tot slot de omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, die daalde met 2,7 procent in het eerste kwartaal ten opzichte van een kwartaal eerder. De prijzen stegen licht, terwijl het aantal overnachtingen daalde met 3,1 procent. Vorig kwartaal nam de omzet van logiesverstrekkers nog toe met 1,9 procent. De omzet van hotels nam met 1,0 procent af, het volume met 2,1 procent. De overige logiesverstrekking, waaronder vakantiehuisjes en kampeerterreinen, zette 6,9 procent minder om dan een kwartaal eerder. Bron: @FoodClicks Marktontwikkeling - De omzet van de horeca nam in het eerste kwartaal van 2019 met 0,3 procent af ten opzichte van het vorige kwartaal. Kantines, catering en fastfoodrestaurants deden het beter met een plus van 0,6%.  Maar die plus was in belangrijke mate te danken aan de prijsverhogingen en de btw-verhoging. Dat meldt het CBS op basis van de cijfers in het eerste kwartaal. Zorgwekkend is dat over de hele linie, dus in alle sectoren, het aantal verkochte consumpties afnam. Bij eet- en drinkgelegenheden, zoals restaurants, fastfoodrestaurants, kantines, catering en cafés was de daling zelfs 1,6%. De omzet nam het sterkst toe bij kantines en cateraars meldt het CBS, namelijk 1,8%. Ook restaurants en fastfoodrestaurants boekten meer omzet dan een kwartaal eerder, beide 0,7 procent. De omzet van cafés daalde echter met 0,7 procent. Maar zoals gezegd nam in alle bedrijfstakken het aantal verkochte consumpties af. De omzetontwikkeling heeft ook effect op het ondernemersvertrouwen. Deze stond aan het begin van het tweede kwartaal van 2019 op 8,6. Dat is ruim 3 procentpunt lager dan een kwartaal eerder en de laagste stand van de afgelopen vier jaar. Het tekort aan personeel heeft ook effect op het vertrouwen. Het aantal bedrijven dat aangeeft te kampen met personeelstekort is dit kwartaal iets hoger dan een kwartaal eerder. Aan het begin van het tweede kwartaal van 2019 speelde dit voor 29 procent van de horecabedrijven. Vanaf het vierde kwartaal van 2016 is dat percentage snel opgelopen. Logiesverstrekking Tot slot de omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, die daalde met 2,7 procent in het eerste kwartaal ten opzichte van een kwartaal eerder. De prijzen stegen licht, terwijl het aantal overnachtingen daalde met 3,1 procent. Vorig kwartaal nam de omzet van logiesverstrekkers nog toe met 1,9 procent. De omzet van hotels nam met 1,0 procent af, het volume met 2,1 procent. De overige logiesverstrekking, waaronder vakantiehuisjes en kampeerterreinen, zette 6,9 procent minder om dan een kwartaal eerder. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Economie groeit met 0,4% in vierde kwartaal 2023

Analyse - In de laatste drie maanden van 2023 is er meer geld uitgegeven dan gedacht. Hierdoor is de Nederlandse economie iets sterker gegroeid dan eerder werd verwacht. De groei van de economie is in het vierde kwartaal uitgekomen op 0,4 procent.

Lees bericht

Sfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten

Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.

Lees bericht

Schiphol vernieuwt Lounge 2 met nieuwe horecaconcepten

Luchthaven - Schiphol werkt aan de vernieuwing van Lounge 2, het gebied dat zich bevindt na de securitycontrole voor passagiers met bestemmingen veelal buiten Europa. Het horeca- winkelgebied krijgt een nieuwe inrichting, waarbij de beleving van passagiers centraal staat. Er wordt ruimte gemaakt voor nieuwe luxe merken en een vernieuwd aanbod aan horeca- en winkelmogelijkheden. 

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid