Code voor energydrinks
Energydrinks - De Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) heeft samen met de Europese brancheorganisatie UNESDA een code voor de etikettering en marketing van energiedranken opgesteld. In deze code is bepaald dat bedrijven geen marketingactiviteiten mogen ontwikkelen gericht op kinderen jonger dan 12 jaar. Daarnaast gelden er etiketteringsregels voor energiedranken. Op dit moment is het verplicht het cafeïnegehalte te vermelden op dranken die meer dan 150 mg cafeïne per liter bevatten, voorafgegaan door de waarschuwing "hoog cafeïnegehalte". Daarnaast moet vanaf 13 december 2014 op dranken met een cafeïnegehalte van meer dan 150 mg/l een verplichte waarschuwing op het etiket: "Niet aanbevolen voor kinderen en vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven." Verder adviseert de FWS haar leden om "consumeer met mate" op het etiket te zetten. Bron: FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek