Detailhandel plust bijna 3 procent in juni


Marktcijfers - De detailhandel heeft in juni 2,8 procent meer omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar, laat het CBS weten. De groei deed zich voor in zowel de food- als de non-foodwinkels. Ook het verkoop lag 2,4 procent hoger. Online werd 16,8 procent meer omgezet. De groei bij de winkels in levensmiddelen was volgens het CBS in juni laag. De winkels in deze sector wisten een groei te realiseren van 0,9 procent ten opzichte van juni 2018. Supermarkten deden het met 1,3 procent groei beter dan de speciaalzaken, waar de omzet met 1,9 procent terugviel. Die cijfers vertaalden zich ook terug in de volumes. Bij de supermarkten bleef het volume vrijwel gelijk en bij de speciaalzaken kwam dat cijfer lager uit dan een jaar eerder. De non-foodwinkels deden het met een groei van 2,3 procent goed in juni. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 2,7 procent hoger dan een jaar eerder. Zowel de winkels in meubels en woninginrichting als de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren deden het goed. Ook de omzet van de kledingwinkels en de winkels in consumentenelektronica was hoger dan een jaar eerder. Online De online omzet was in juni 16,8 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 11,6 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 24,3 procent. Bron: CBS/@FoodClicks Marktcijfers - De detailhandel heeft in juni 2,8 procent meer omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar, laat het CBS weten. De groei deed zich voor in zowel de food- als de non-foodwinkels. Ook het verkoop lag 2,4 procent hoger. Online werd 16,8 procent meer omgezet. De groei bij de winkels in levensmiddelen was volgens het CBS in juni laag. De winkels in deze sector wisten een groei te realiseren van 0,9 procent ten opzichte van juni 2018. Supermarkten deden het met 1,3 procent groei beter dan de speciaalzaken, waar de omzet met 1,9 procent terugviel. Die cijfers vertaalden zich ook terug in de volumes. Bij de supermarkten bleef het volume vrijwel gelijk en bij de speciaalzaken kwam dat cijfer lager uit dan een jaar eerder. De non-foodwinkels deden het met een groei van 2,3 procent goed in juni. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 2,7 procent hoger dan een jaar eerder. Zowel de winkels in meubels en woninginrichting als de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren deden het goed. Ook de omzet van de kledingwinkels en de winkels in consumentenelektronica was hoger dan een jaar eerder. Online De online omzet was in juni 16,8 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 11,6 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 24,3 procent. Bron: CBS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Economie groeit met 0,4% in vierde kwartaal 2023

Analyse - In de laatste drie maanden van 2023 is er meer geld uitgegeven dan gedacht. Hierdoor is de Nederlandse economie iets sterker gegroeid dan eerder werd verwacht. De groei van de economie is in het vierde kwartaal uitgekomen op 0,4 procent.

Lees bericht

Cafetariaomzet groeit in februari met 2,4%

Cafetaria – De omzetten in de cafetariasector zijn in januari en februari dit jaar enigszins toegenomen ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar, met 2,8% in totaal. In de maand februari nam de omzet met 2,4% toe in vergelijking met dezelfde maand in 2023.

Lees bericht



Minder faillissementen in februari, maar horeca stijgt

Analyse - In februari zijn 26 minder bedrijven failliet verklaard dan in januari, meldt het CBS. Dat is een daling van 7 procent. De onderliggende trend van het aantal faillissementen is echter bijna 2 jaar stijgend. Relatief gezien werden er in februari de meeste faillissementen uitgesproken in de sector horeca.

Lees bericht

Omzet horeca nagenoeg gelijk in vierde kwartaal

Analyse - In 2023 heeft de horeca 13,2 procent meer omgezet dan in 2022. Ook in het vierde kwartaal steeg de omzet, zij het licht met 0,1 procent ten opzichte van het derde kwartaal. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) daalde in het laatste kwartaal van 2023 wel met 0,6 procent, zo meldt het CBS.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid