Een derde ondernemers in de horeca doet zelf belastingaangifte


Onderzoek – Een derde van de ondernemers werkzaam in de horeca doet de belastingaangifte zelf. Het merendeel (92,2%) doet dit met het vertrouwen dat zij de aangifte correct hebben ingevuld. Dit blijkt uit een recente peiling in opdracht van de Belastingdienst onder zelfaangevers. Iets minder dan helft van de zelfstandigen in de horeca zegt wel eens uitstel van belastingaangifte te hebben aangevraagd. Volgens de peiling van de belastingdienst geeft 72,2 procent echter aan voor dit de belastingaangifte voor 1 april in te dienen. Het doen van aangifte is tegenwoordig een stuk eenvoudiger, omdat de Belastingdienst al veel privégegevens zelf invult. Ondernemers hoeven in principe dus alleen het zakelijke deel in te vullen. Het gaat dan met name om omzetgegevens en de ondernemersaftrek en de aftrek van zakelijke kosten. Over dit laatste geeft 86% aan weleens aftrekposten of aftrekbare kosten te hebben opgevoerd. Het vaakst worden daarbij genoemd: Top 5 aftrekposten en aftrekbare kosten 1.   Zelfstandigenaftrek (64,5%) 2.   Kantoorkosten of werkplaatskosten zoals huur, onderhoud en inrichting (50,6%) 3.   Startersaftrek (46%) 4.   Autokosten (44,4%) 5.   Reiskosten zoals openbaar vervoer en fiets (38,3%) Voor veel van deze aftrekposten geldt dat je ondernemer moet zijn voor de inkomstenbelasting. Bijna de helft van de ondernemers (45,2%) geeft aan de OndernemersCheck weleens te hebben gebruikt om dit te checken. Opvallend is dat 12% van de ZZP’ers zegt nog nooit aftrekposten of aftrekbare kosten te hebben opgevoerd. Onder ondernemers met personeel is dit slechts 3%. Vanaf vrijdag 1 maart kunnen ongeveer 1,3 miljoen ondernemers. De meeste ondernemers die hun aangifte zelf doen, weten exact welke gegevens zij nodig hebben (71,7%). Bijna 8 op de 10 ondernemers (78,8%) zoeken deze bij elkaar voor zij aan de aangifte beginnen. Ondernemers vinden belastingaangifte doen overigens niet vervelend. Slechts 15,3% geeft aan het echt niet leuk te vinden. Bijna de helft van de ondernemers heeft nog nooit overwogen om de belastingaangifte uit te besteden (48,2%). Bij ondernemers die hier weleens over nadachten zijn de belangrijkste redenen hiervoor: onzekerheid over de aftrekposten waarop zij recht hebben (21,5%) en onzekerheid over welke zakelijke kosten zij mogen aftrekken (20,8%). Bron: Belastingdienst/@FoodClicks Onderzoek – Een derde van de ondernemers werkzaam in de horeca doet de belastingaangifte zelf. Het merendeel (92,2%) doet dit met het vertrouwen dat zij de aangifte correct hebben ingevuld. Dit blijkt uit een recente peiling in opdracht van de Belastingdienst onder zelfaangevers. Iets minder dan helft van de zelfstandigen in de horeca zegt wel eens uitstel van belastingaangifte te hebben aangevraagd. Volgens de peiling van de belastingdienst geeft 72,2 procent echter aan voor dit de belastingaangifte voor 1 april in te dienen. Het doen van aangifte is tegenwoordig een stuk eenvoudiger, omdat de Belastingdienst al veel privégegevens zelf invult. Ondernemers hoeven in principe dus alleen het zakelijke deel in te vullen. Het gaat dan met name om omzetgegevens en de ondernemersaftrek en de aftrek van zakelijke kosten. Over dit laatste geeft 86% aan weleens aftrekposten of aftrekbare kosten te hebben opgevoerd. Het vaakst worden daarbij genoemd: Top 5 aftrekposten en aftrekbare kosten 1.   Zelfstandigenaftrek (64,5%) 2.   Kantoorkosten of werkplaatskosten zoals huur, onderhoud en inrichting (50,6%) 3.   Startersaftrek (46%) 4.   Autokosten (44,4%) 5.   Reiskosten zoals openbaar vervoer en fiets (38,3%) Voor veel van deze aftrekposten geldt dat je ondernemer moet zijn voor de inkomstenbelasting. Bijna de helft van de ondernemers (45,2%) geeft aan de OndernemersCheck weleens te hebben gebruikt om dit te checken. Opvallend is dat 12% van de ZZP’ers zegt nog nooit aftrekposten of aftrekbare kosten te hebben opgevoerd. Onder ondernemers met personeel is dit slechts 3%. Vanaf vrijdag 1 maart kunnen ongeveer 1,3 miljoen ondernemers. De meeste ondernemers die hun aangifte zelf doen, weten exact welke gegevens zij nodig hebben (71,7%). Bijna 8 op de 10 ondernemers (78,8%) zoeken deze bij elkaar voor zij aan de aangifte beginnen. Ondernemers vinden belastingaangifte doen overigens niet vervelend. Slechts 15,3% geeft aan het echt niet leuk te vinden. Bijna de helft van de ondernemers heeft nog nooit overwogen om de belastingaangifte uit te besteden (48,2%). Bij ondernemers die hier weleens over nadachten zijn de belangrijkste redenen hiervoor: onzekerheid over de aftrekposten waarop zij recht hebben (21,5%) en onzekerheid over welke zakelijke kosten zij mogen aftrekken (20,8%). Bron: Belastingdienst/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht


Steeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd

Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.

Lees bericht



Sfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten

Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid