Eerste Nederlandse Baskin-Robbins gelijk wereldprimeur


Formulenieuws – De allereerste Baskin-Robbins in Nederland is direct de nieuwe standaard voor alle 7.900 locaties die het Amerikaanse ijsmerk heeft over de wereld. Nabil Besali, CEO van Amba Daoud BV en masterfranchisenemer van Baskin-Robbins in Nederland, heeft het interieurconcept samen met het moederbedrijf Dunkin’ Brands International, waartoe Baskin-Robbins behoort, vormgegeven. Dit jaar komen er nog acht vestigingen van Baskin-Robbins bij en volgend jaar moet het aantal groeien naar zo’n vijftien locaties. De vestigingen komen niet alleen op hightraffic-locaties zoals treinstations, net als de eerste nu op Hoog Catharijne bij Utrecht CS, maar vooral in de binnensteden. Vier locaties staan al vast, waarvan twee in Amsterdam. Een Baskin-Robbins-vestiging komt aan de Nieuwedijk in een voormalige Ice Bakery en de andere vestiging komt aan de Ferdinand Bolstraat in het voormalige pand van Van Dobben. Dit wordt tevens de eerste combinatiewinkel van Baskin-Robbins en Dunkin’ Donuts, waarvan Besali ook masterfranchiser is. Juist de combinatie van de twee formules maakt de omzet en inzet van personeel minder afhankelijk van het weer. Positionering Ook voor Dunkin’ Donuts werd in Nederland een nieuw concept ontwikkeld dat ook als nieuwe standaard gaat gelden. Bij de opening van Baskin-Robbins meldde Besali dat volgend jaar in Duitsland dertig locaties opengaan volgens het nieuwe format. Nederland is wat dat betreft een waar gidsland voor de formules als Dunkin’ Donuts en Baskin-Robbins. En ook hier is soms de worsteling te zien waarmee de formules zich moeten profileren. Sommige locaties ogen daarom meer als koffiecorners met een aanvullend verwen-assortiment, terwijl andere locaties juist weer sterk de nadruk leggen op het donuts-assortiment of – in het geval van Baskin-Robbins – het ijs en de shakes. In Amerika is de profilering eveneens volop onderwerp van discussie. Op sommige locaties is zelfs de naam Donuts verwijderd uit Dunkin’ Donuts als test omdat de toevoeging sommige klanten kan afschrikken, die op zoek zijn naar meer gezonde producten. Hoe dan ook, bij de jeugd doen beide formules het goed. Besali ziet dan ook grote mogelijkheden voor het ijs als shop-in-shopconcept binnen de out-of-homemarkt, zoals bij tankstations en attractieparken, maar ook als merk binnen supermarkten. Gesprekken hierover lopen op dit moment. “Onze ambities beperken zich wat dat betreft niet alleen tot het openen van nieuwe vestigingen”, aldus Besali bij de opening. Getal ‘31’ Speciaal voor de opening van de eerste vestiging, kregen de eerste 100 klanten een jaar gratis ijs (een Baskin-Robbins tegoedbon van ruim 500 euro, red.) en werd elke 31 klant getrakteerd op 31 dagen een gratis ijsje. Het getal ‘31’ speelt een belangrijke rol, ook in het logo van het Amerikaanse merk. Het laat namelijk zien hoe omvangrijk het assortiment is. Het cijfer geeft weer dat er voor elke dag een nieuwe smaak is om te proberen. Deze smaken kunnen in de winkel ook ten allen tijde geproefd worden met de pink spoon, het roze lepeltje. Variëren en verrassen in het assortiment is een kenmerk van de formule. Daarom wordt elke maand een nieuwe smaak gelanceerd en doen nieuwe producten als crêpes, versgebakken Belgische wafels en churros met regelmaat hun intrede. Naast het vaste assortiment van ijssmaken en andere frozen desserts als ijstaarten  en freak shakes, gaat Baskin-Robbins in Nederland ook verschillende drankjes en gebak verkopen zoals lattes, warme chocolademelk, shakes, cookies en brownies. Bron: @FoodClicks Formulenieuws – De allereerste Baskin-Robbins in Nederland is direct de nieuwe standaard voor alle 7.900 locaties die het Amerikaanse ijsmerk heeft over de wereld. Nabil Besali, CEO van Amba Daoud BV en masterfranchisenemer van Baskin-Robbins in Nederland, heeft het interieurconcept samen met het moederbedrijf Dunkin’ Brands International, waartoe Baskin-Robbins behoort, vormgegeven. Dit jaar komen er nog acht vestigingen van Baskin-Robbins bij en volgend jaar moet het aantal groeien naar zo’n vijftien locaties. De vestigingen komen niet alleen op hightraffic-locaties zoals treinstations, net als de eerste nu op Hoog Catharijne bij Utrecht CS, maar vooral in de binnensteden. Vier locaties staan al vast, waarvan twee in Amsterdam. Een Baskin-Robbins-vestiging komt aan de Nieuwedijk in een voormalige Ice Bakery en de andere vestiging komt aan de Ferdinand Bolstraat in het voormalige pand van Van Dobben. Dit wordt tevens de eerste combinatiewinkel van Baskin-Robbins en Dunkin’ Donuts, waarvan Besali ook masterfranchiser is. Juist de combinatie van de twee formules maakt de omzet en inzet van personeel minder afhankelijk van het weer. Positionering Ook voor Dunkin’ Donuts werd in Nederland een nieuw concept ontwikkeld dat ook als nieuwe standaard gaat gelden. Bij de opening van Baskin-Robbins meldde Besali dat volgend jaar in Duitsland dertig locaties opengaan volgens het nieuwe format. Nederland is wat dat betreft een waar gidsland voor de formules als Dunkin’ Donuts en Baskin-Robbins. En ook hier is soms de worsteling te zien waarmee de formules zich moeten profileren. Sommige locaties ogen daarom meer als koffiecorners met een aanvullend verwen-assortiment, terwijl andere locaties juist weer sterk de nadruk leggen op het donuts-assortiment of – in het geval van Baskin-Robbins – het ijs en de shakes. In Amerika is de profilering eveneens volop onderwerp van discussie. Op sommige locaties is zelfs de naam Donuts verwijderd uit Dunkin’ Donuts als test omdat de toevoeging sommige klanten kan afschrikken, die op zoek zijn naar meer gezonde producten. Hoe dan ook, bij de jeugd doen beide formules het goed. Besali ziet dan ook grote mogelijkheden voor het ijs als shop-in-shopconcept binnen de out-of-homemarkt, zoals bij tankstations en attractieparken, maar ook als merk binnen supermarkten. Gesprekken hierover lopen op dit moment. “Onze ambities beperken zich wat dat betreft niet alleen tot het openen van nieuwe vestigingen”, aldus Besali bij de opening. Getal ‘31’ Speciaal voor de opening van de eerste vestiging, kregen de eerste 100 klanten een jaar gratis ijs (een Baskin-Robbins tegoedbon van ruim 500 euro, red.) en werd elke 31 klant getrakteerd op 31 dagen een gratis ijsje. Het getal ‘31’ speelt een belangrijke rol, ook in het logo van het Amerikaanse merk. Het laat namelijk zien hoe omvangrijk het assortiment is. Het cijfer geeft weer dat er voor elke dag een nieuwe smaak is om te proberen. Deze smaken kunnen in de winkel ook ten allen tijde geproefd worden met de pink spoon, het roze lepeltje. Variëren en verrassen in het assortiment is een kenmerk van de formule. Daarom wordt elke maand een nieuwe smaak gelanceerd en doen nieuwe producten als crêpes, versgebakken Belgische wafels en churros met regelmaat hun intrede. Naast het vaste assortiment van ijssmaken en andere frozen desserts als ijstaarten  en freak shakes, gaat Baskin-Robbins in Nederland ook verschillende drankjes en gebak verkopen zoals lattes, warme chocolademelk, shakes, cookies en brownies. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid