Energysdrinks op 20 procent van het drankenvolume binnen petrol

 

Petrol - Het aandeel van energiedranken in het petrolkanaal is volgens onderzoeksbureau Foodstep meer dan 20 procent van het drankenvolume.
 
Voor een groot deel is dit te verklaren uit de behoefte van de consument in dit kanaal. Men wil scherp zijn en blijven. Vooral bij deelname aan het verkeer, waarin alertheid van groot belang is, is deze functionele behoefte groot en energiedranken vullen dit goed in. In de overige segmenten binnen het outofhomekanaal is deze behoefte echter een stuk geringer. Het volumeaandeel van energiedranken in het out-of-homekanaal, exclusief petrol, is minder dan 2 procent. Ter vergelijkinghet aandeel van koolzuurhoudende frisdranken is 57 procent en dat van water 17 procent. De kanalen waar energiedranken wel hoger scoren dan gemiddeld zijn cafés - met name het segment nightlife - en het hoger onderwijs. In het middelbaar onderwijs daarentegen is het aandeel van energiedranken de laatste jaren volgens de cijfers van Foodstep zelfs gedaald tot slechts enkele procentpunten. Verklaringen hiervoor zijn een sterke regulering vanuit de scholen op het assortiment en een proactief assortimentsbeleid vanuit fabrikanten.
 
Bron: FoodClicks
(Lees meer over de ontwikkelingen binnen de markt van energydrinks in de mei-uitgave van FoodClicks)

Auteur: Steffen van Beek