‘Filefruit’ moet fruitconsumptie stimuleren

Steeds meer files volgens de ANWB betkent langer stilstaan, dus is de auto een goede plek om meer fruit te consumeren

Fruit – Nederlanders eten nog altijd onvoldoende fruit. Om dat te stimuleren wordt ‘filefruit’ geïntroduceerd, want juist de auto is een geschikt moment om fruit te eten. De actie 'FileFruit' is een initiatief van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) om samen met de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) de automobilist aan het fruit te krijgen.

Nog steeds eet bijna negen op de tien Nederlanders te weinig fruit. Om daarin verandering te brengen is het eten van fruit over de dag een goede methode, vinden ook gedragswetenschappers. In de auto wordt er van alles geconsumeerd, alleen nauwelijks fruit. Fruit kwam pas op de vierde plek bij consumentenonderzoek, waar gevraagd werd wat er in de auto wordt gegeten. Fruit komt daarmee na koek, snoep en boterhammen.

Doorbreek routine

In Nederland eet 87% van de volwassenen minder fruit dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 200 gram, volgens cijfers van het RIVM. De campagne ‘Filefruit’, die nu is ontwikkeld, moet mensen voordat ze in de auto stappen daarom herinneren fruit mee te nemen voor onderweg. Eten doen we, volgens prof. dr. Emely de Vet, hoogleraar Consumptie en Gezonde Leefstijl aan Wageningen Universiteit, op routine. “Het is onbewust gedrag, dat een duwtje nodig heeft.”

De campagne om fruit eten in de auto te stimuleren is vandaag van start gegaan. Een campagneteam deelde fruit uit bij tankstation Bospoort langs de A4 ter hoogte van Hoogmade en op het bedrijventerrein de Wildeman in Zaltbommel langs de A2.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek