Foodservicebranche brengt eigen footprint in kaart


Duurzaamheid - Rob Morren, retailexpert van ABN AMRO, zei het onomwonden: ‘CO2-uitstoot wordt de nieuwe currency’. Het verminderen van de footprint bij het ene bedrijf kan als ruilmiddel worden ingezet bij de ander en op die manier help je elkaar. De door PS in foodservice georganiseerde bijeenkomst over duurzaamheid en MVO trok zo’n tachtig belangstellenden uit de foodservicewereld en de wereld van duurzaamheid. Omdat de bijeenkomst mede in samenwerking met ABN AMRO en Ecochain was georganiseerd, was er ook een aantal relaties vanuit de banken- en duurzaamheidssector aanwezig. Het centrale thema was Food, Foodprint en Financing event, waarbij de ‘d’ in het woord foodprint een grapje was. Duidelijk werd aan de hand van een bijdrage van Christian Oudijk van horecabedrijf Vermaat dat het sommige partijen in de foodservicemarkt serieus is om werk te maken van het verspillen van grondstoffen en het in kaart brengen van de footprint van eten en drinken. Ingegeven door de wensen en eisen van opdrachtgevers, maar ook vanuit een eigen ambitie, willen steeds meer bedrijven inzichtelijk maken wat hun feitelijke eigen bijdrage is aan een beter milieu. Om die reden wordt geïnventariseerd in het registreren van de CO2-uitstoot en - nog belangrijker - wat de reductie van CO2 is bij het nemen van maatregelen. Oudijk: “Aan mijn opdrachtgevers heb ik toegezegd dat te zullen melden. Als fabrikanten mij dus niet kunnen vertellen wat de milieueffecten zijn van hun producten, dan kunnen wij straks geen producten meer van die bedrijven betrekken. Zij schakelen zichzelf dan uit als leverancier voor ons. Ik zou dus zeggen, meld je daarom aan en leg die informatie in de databank vast.” Serieus probleem Dat er straks wereldwijd negen miljard mensen gevoed moeten worden, is inmiddels genoegzaam bekend. Dat dat niet gaat met alle huidige grondstoffen is niet nieuw, maar blijft toch steeds weer een verrassing voor veel mensen. “Recent meldde CEO Dick Slootweg van groothandel Bidfood op een congres dat straks bepaalde producten niet meer verkrijgbaar zijn omdat er geen ingrediënten meer voor zijn”, aldus Morren van ABN AMRO. Het laat zien hoe serieus het probleem is volgens hem. Wat Morren betreft moeten wij daarom ook zo snel mogelijk omschakelen van een lineaire economie naar een circulaire economie. In dat kader past het om zaken met elkaar uit te wisselen en gezamenlijk een bijdrage te leveren aan milieu- en klimaatdoelstellingen. Feitelijk zou alles zich moeten richten op de 17 doelen die de Verenigde Naties heeft opgesteld. Als die in de calculatie van producten zou worden meegenomen, krijg je een veel eerlijkere prijs voor het product. Vlees heeft impact Fair pricing kwam bij meerdere personen die het podium beklommen aan bod. Drees Peter van den Bosch, medeoprichter van Willem & Drees bijvoorbeeld, is volop bezig om van al zijn producten in de maaltijdbox de milieu-impact te vermelden. Hij wees er op dat je niet zomaar voor alles een standaard kunt nemen: “Aardbeien hebben in de zomer vanaf de volle grond natuurlijk een andere footprint dan ’s winters vanuit de kassen. Daar moet je wel rekening mee houden.” En ook Harold Theunissen, manager chain programs bij vleesverwerkingsbedrijf Vion Food deelde zijn ervaring met CO2-reductie bij Vion Food. Vlees wordt door veel instanties gezien als een product met een enorme footprint. Dat die footprint groot is werd door Theunissen ook niet ontkend, maar dat die minder groot is dan vaak wordt gesuggereerd wilde hij wel kwijt. “Het verhaal dat voor een kilo vlees 38.000 liter water nodig is, kwam van een Ier die de totale neerslag had meegerekend die op de weilanden valt waar de runderen grazen. Op die manier kun je alles toerekenen naar de boodschap die je wilt vertellen.” Ook vleesvervangers hebben, volgens Theunissen, vaak een hogere footprint dan mensen vaak denken. (Dit artikel is verschenen in de @FoodClicks-uitgave van mei 2019.Nog geen abonnee"Meld je hier aan voor een gratis digitaal abonnemenet) Niet eenvoudig Dat in de toekomst er anders met vlees en vis wordt omgegaan, is nu al zichtbaar. Steeds vaker kiezen consumenten voor een vleesloze dag of stappen over naar een meer flexitarisch eetpatroon. Ook Oudijk signaleert dat bij zijn horecabedrijf Vermaat. Vlees en vis zal de komende jaren steeds vaker als garnering worden ingezet en niet meer als hoofdbestanddeel van de maaltijd, zo voorspelde hij. Dat het vastleggen van de footprint een steeds belangrijker onderwerp wordt, werd ook duidelijk bij de aanwezige cateraars. In toenemende mate worden zij geconfronteerd met harde eisen op dit vlak bij hun opdrachtgevers. Dat het daarbij niet altijd eenvoudig is de juiste rekenmethodiek te kiezen voor alle milieueffecten, zoals transport en verpakking, wordt daarbij voor lief genomen. Vooralsnog dan. Bron: @FoodClicks Duurzaamheid - Rob Morren, retailexpert van ABN AMRO, zei het onomwonden: ‘CO2-uitstoot wordt de nieuwe currency’. Het verminderen van de footprint bij het ene bedrijf kan als ruilmiddel worden ingezet bij de ander en op die manier help je elkaar. De door PS in foodservice georganiseerde bijeenkomst over duurzaamheid en MVO trok zo’n tachtig belangstellenden uit de foodservicewereld en de wereld van duurzaamheid. Omdat de bijeenkomst mede in samenwerking met ABN AMRO en Ecochain was georganiseerd, was er ook een aantal relaties vanuit de banken- en duurzaamheidssector aanwezig. Het centrale thema was Food, Foodprint en Financing event, waarbij de ‘d’ in het woord foodprint een grapje was. Duidelijk werd aan de hand van een bijdrage van Christian Oudijk van horecabedrijf Vermaat dat het sommige partijen in de foodservicemarkt serieus is om werk te maken van het verspillen van grondstoffen en het in kaart brengen van de footprint van eten en drinken. Ingegeven door de wensen en eisen van opdrachtgevers, maar ook vanuit een eigen ambitie, willen steeds meer bedrijven inzichtelijk maken wat hun feitelijke eigen bijdrage is aan een beter milieu. Om die reden wordt geïnventariseerd in het registreren van de CO2-uitstoot en - nog belangrijker - wat de reductie van CO2 is bij het nemen van maatregelen. Oudijk: “Aan mijn opdrachtgevers heb ik toegezegd dat te zullen melden. Als fabrikanten mij dus niet kunnen vertellen wat de milieueffecten zijn van hun producten, dan kunnen wij straks geen producten meer van die bedrijven betrekken. Zij schakelen zichzelf dan uit als leverancier voor ons. Ik zou dus zeggen, meld je daarom aan en leg die informatie in de databank vast.” Serieus probleem Dat er straks wereldwijd negen miljard mensen gevoed moeten worden, is inmiddels genoegzaam bekend. Dat dat niet gaat met alle huidige grondstoffen is niet nieuw, maar blijft toch steeds weer een verrassing voor veel mensen. “Recent meldde CEO Dick Slootweg van groothandel Bidfood op een congres dat straks bepaalde producten niet meer verkrijgbaar zijn omdat er geen ingrediënten meer voor zijn”, aldus Morren van ABN AMRO. Het laat zien hoe serieus het probleem is volgens hem. Wat Morren betreft moeten wij daarom ook zo snel mogelijk omschakelen van een lineaire economie naar een circulaire economie. In dat kader past het om zaken met elkaar uit te wisselen en gezamenlijk een bijdrage te leveren aan milieu- en klimaatdoelstellingen. Feitelijk zou alles zich moeten richten op de 17 doelen die de Verenigde Naties heeft opgesteld. Als die in de calculatie van producten zou worden meegenomen, krijg je een veel eerlijkere prijs voor het product. Vlees heeft impact Fair pricing kwam bij meerdere personen die het podium beklommen aan bod. Drees Peter van den Bosch, medeoprichter van Willem & Drees bijvoorbeeld, is volop bezig om van al zijn producten in de maaltijdbox de milieu-impact te vermelden. Hij wees er op dat je niet zomaar voor alles een standaard kunt nemen: “Aardbeien hebben in de zomer vanaf de volle grond natuurlijk een andere footprint dan ’s winters vanuit de kassen. Daar moet je wel rekening mee houden.” En ook Harold Theunissen, manager chain programs bij vleesverwerkingsbedrijf Vion Food deelde zijn ervaring met CO2-reductie bij Vion Food. Vlees wordt door veel instanties gezien als een product met een enorme footprint. Dat die footprint groot is werd door Theunissen ook niet ontkend, maar dat die minder groot is dan vaak wordt gesuggereerd wilde hij wel kwijt. “Het verhaal dat voor een kilo vlees 38.000 liter water nodig is, kwam van een Ier die de totale neerslag had meegerekend die op de weilanden valt waar de runderen grazen. Op die manier kun je alles toerekenen naar de boodschap die je wilt vertellen.” Ook vleesvervangers hebben, volgens Theunissen, vaak een hogere footprint dan mensen vaak denken. (Dit artikel is verschenen in de @FoodClicks-uitgave van mei 2019.Nog geen abonnee"Meld je hier aan voor een gratis digitaal abonnemenet) Niet eenvoudig Dat in de toekomst er anders met vlees en vis wordt omgegaan, is nu al zichtbaar. Steeds vaker kiezen consumenten voor een vleesloze dag of stappen over naar een meer flexitarisch eetpatroon. Ook Oudijk signaleert dat bij zijn horecabedrijf Vermaat. Vlees en vis zal de komende jaren steeds vaker als garnering worden ingezet en niet meer als hoofdbestanddeel van de maaltijd, zo voorspelde hij. Dat het vastleggen van de footprint een steeds belangrijker onderwerp wordt, werd ook duidelijk bij de aanwezige cateraars. In toenemende mate worden zij geconfronteerd met harde eisen op dit vlak bij hun opdrachtgevers. Dat het daarbij niet altijd eenvoudig is de juiste rekenmethodiek te kiezen voor alle milieueffecten, zoals transport en verpakking, wordt daarbij voor lief genomen. Vooralsnog dan. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Avolta start pilot om footprint van F&B-aanbod te meten

Duurzaamheid – Avolta, wereldleider op het gebied van reiservaringen waar HMSHost onderdeel vanuit maakt, start een pilot in samenwerking met duurzaamheidsbedrijven HowGood en PS in Foodservice. Deze pilot richt zich op het meten van de CO2-voetafdruk van de Nederlandse toeleveringsketen in F&B.

Lees bericht


ABN AMRO: ‘grootste crises voor foodsector lijkt voorbij’

Analyse – Een lichte stijging van het volume van zo’n 0,5 procent in 2024, maar met oplopende personeelskosten, grondstoffen en energie, zorgen gezamenlijk voor verdere druk op de marges in de foodsector. Toch lijkt daarmee de grootste crises voorbij, aldus een analyse van ABN AMRO. De bank heeft de verwachting dat het in de foodsector in de tweede helft van 2024 allemaal wat...

Lees bericht

PS in Foodservice lanceert PS Impact Score

Duurzaamheid – Onder grote belangstelling van groothandels en afnemers is afgelopen woensdag de PS Impact Score gepresenteerd in het gebouw van groente- en fruitbedrijf Van Gelder in Ridderkerk. Doel van de bijeenkomst was partijen in de foodservicesector duidelijk maken dat echte stappen zetten in duurzaamheid alleen kan als data met elkaar wordt gedeeld. De gepresenteerde PS Impact Score helpt daarbij.

Lees bericht

Tomra introduceert de ‘slimme prullenbak’ SmartBin

Introductie – Emballagefabrikant Tomra en Tikkie introduceren op de Horecava de SmartBin. Bij deze ‘slimme prullenbak’ kunnen gasten van horeca- en fastfoodketens zelf hun herbruikbare bekers inleveren en het betaalde statiegeld via een Tikkie QR-code direct op hun rekening laten storten.

Lees bericht


Succesvolle introductie statiegeldmachine Jumbo Eerbeek

Statiegeld - Na een grootse introductie in september van de nieuwe TOMRA R1-emballachemachine kijkt Jumbo Eerbeek terug op een uiterst succesvolle periode. Ondernemer Christiaan Heine krijgt veel enthousiaste reacties van bestaande en nieuwe klanten. De machine verwerkt tot wel 100 stuks statiegeldverpakkingen per keer en trekt zelfs klanten vanuit het hele land.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid