Foodservicesector groeit rustig maar gestaag door


Marktcijfers – De eerste vier weken van dit jaar zijn wat rustiger qua groei dan dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Foodservicemonitor van Foodstep. Op basis van die meting naar inkoopwaarde valt vooral te concluderen dat de foodservicesector rustig maar gestaag doorgroeit. Vorig jaar was er over de gehele linie een duidelijke groeispurt waar te nemen binnen de meeste onderdelen van de foodservicemarkt. Met uitzondering wellicht van catering – dat het al tijden lastig heeft – was er bij de start van het jaar zelfs sprake van een piek. De stijging dit jaar van 1,1 procent tekent in verhouding tot de stijging van 1,9 procent vorig jaar daarom enigszins mager af. Kijkend naar de verschillende onderdelen dan kende on-the-go in de eerste periode geen groei, daalde catering met ruim 1 procent en wist horeca en leisure een plus te noteren van 2 procent. Een plus die echter meer is toe te rekenen aan een stijging bij logies en wat minder bij eten end drinken binnen de horeca. Vooral de horeca waar het winkelend publiek gebruik van maakt, bleef in de eerste periode achter. Vooruitzicht Algemene verwachting is dat de groei dit jaar toch verder doorzet. Op basis van de eerste periodemeting is daarover alleen nog weinig te zeggen. Maar met het stijgende consumentenvertrouwen, de economische vooruitgang van Nederland en toch ook voorzichtige stijging van de lonen, heeft de foodsservicesector er vertrouwen in dat het met de vooruitzichten goed komt. Traditioneel loopt de horeca in omzet altijd een beetje achter de marktcijfers aan. Dat geldt in tijden van economische neergang, maar ook in tijden van groei. Bron: @FoodClicks Marktcijfers – De eerste vier weken van dit jaar zijn wat rustiger qua groei dan dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Foodservicemonitor van Foodstep. Op basis van die meting naar inkoopwaarde valt vooral te concluderen dat de foodservicesector rustig maar gestaag doorgroeit. Vorig jaar was er over de gehele linie een duidelijke groeispurt waar te nemen binnen de meeste onderdelen van de foodservicemarkt. Met uitzondering wellicht van catering – dat het al tijden lastig heeft – was er bij de start van het jaar zelfs sprake van een piek. De stijging dit jaar van 1,1 procent tekent in verhouding tot de stijging van 1,9 procent vorig jaar daarom enigszins mager af. Kijkend naar de verschillende onderdelen dan kende on-the-go in de eerste periode geen groei, daalde catering met ruim 1 procent en wist horeca en leisure een plus te noteren van 2 procent. Een plus die echter meer is toe te rekenen aan een stijging bij logies en wat minder bij eten end drinken binnen de horeca. Vooral de horeca waar het winkelend publiek gebruik van maakt, bleef in de eerste periode achter. Vooruitzicht Algemene verwachting is dat de groei dit jaar toch verder doorzet. Op basis van de eerste periodemeting is daarover alleen nog weinig te zeggen. Maar met het stijgende consumentenvertrouwen, de economische vooruitgang van Nederland en toch ook voorzichtige stijging van de lonen, heeft de foodsservicesector er vertrouwen in dat het met de vooruitzichten goed komt. Traditioneel loopt de horeca in omzet altijd een beetje achter de marktcijfers aan. Dat geldt in tijden van economische neergang, maar ook in tijden van groei. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid