Foodservicesector start 2017 met groei van 1,5%


Marktcijfers – De foodservicesector is het jaar goed begonnen. Ondanks dat januari de koudste maand was sinds 2010, werd de horeca toch goed bezocht. Met een groei van 2,3% in eten en drinken was de start beter dan in 2016. Alleen catering liet een daling zien van 1%. Per saldo realiseerde de foodservicesector een groei van 1,5%. Uit de monitorcijfers van Foodstep blijkt dat de koude januari maand wel van invloed is geweest. Het bureau schrijft dat de 17 vorstdagen en een strenge vorst rond 23 januari voor een rem zorgde op bestedingen in de dranken-horeca (-7%). Daarentegen zette de groei in buitenshuis eten vanuit 2016 door in januari 2017: +3% voor restaurants en +1% voor fastservice. Het vertrouwen van consumenten is in januari 2017 toegenomen tot het hoogste niveau in ruim 9 jaar. De lichte stijging in januari is te danken aan een positiever oordeel over de economie. Consumenten durven geld uit te geven. De productwaarde van eten en drinken in bedrijven daalde met 0,4%, maar de vooruitzichten voor meer bestedingen door meer bedrijfsdrukte zijn gunstig. Het producentenvertrouwen steeg in januari naar de hoogste stand in bijna 9 jaar. Ondernemers in de industrie zijn vooral positiever over hun orderportefeuille. De foodservicewaarde in instellingen daalde met 2%. Catering totaal kwam in periode 1 van 2017 uit op -1% ten opzichte van 2016p1. Dit alles is gemeten op reguliere grossiersinkoop. De inkoop via supermarkten en direct bij producent stijgt naar verwachting ook dit jaar harder. Bron: Foodstep Marktcijfers – De foodservicesector is het jaar goed begonnen. Ondanks dat januari de koudste maand was sinds 2010, werd de horeca toch goed bezocht. Met een groei van 2,3% in eten en drinken was de start beter dan in 2016. Alleen catering liet een daling zien van 1%. Per saldo realiseerde de foodservicesector een groei van 1,5%. Uit de monitorcijfers van Foodstep blijkt dat de koude januari maand wel van invloed is geweest. Het bureau schrijft dat de 17 vorstdagen en een strenge vorst rond 23 januari voor een rem zorgde op bestedingen in de dranken-horeca (-7%). Daarentegen zette de groei in buitenshuis eten vanuit 2016 door in januari 2017: +3% voor restaurants en +1% voor fastservice. Het vertrouwen van consumenten is in januari 2017 toegenomen tot het hoogste niveau in ruim 9 jaar. De lichte stijging in januari is te danken aan een positiever oordeel over de economie. Consumenten durven geld uit te geven. De productwaarde van eten en drinken in bedrijven daalde met 0,4%, maar de vooruitzichten voor meer bestedingen door meer bedrijfsdrukte zijn gunstig. Het producentenvertrouwen steeg in januari naar de hoogste stand in bijna 9 jaar. Ondernemers in de industrie zijn vooral positiever over hun orderportefeuille. De foodservicewaarde in instellingen daalde met 2%. Catering totaal kwam in periode 1 van 2017 uit op -1% ten opzichte van 2016p1. Dit alles is gemeten op reguliere grossiersinkoop. De inkoop via supermarkten en direct bij producent stijgt naar verwachting ook dit jaar harder. Bron: Foodstep

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid