Friesland en daarbuiten kan smullen van nieuwe Friese snack Pompe boltsje


Introductie - In het kader van Leeuwarden culturele hoofdstad hebben VHC Actifood, sauzenfabrikant Oliehoorn en Jornt Weersing van de Bruine Fruitschaal een nieuwe Friese snack ontwikkeld: Pompe boltsje. Pompe boltsje is een snack in hartvorm geïnspireerd op het pompeblêd, hét symbool van de noordelijke provincie. Jornt Weersing van de Bruine Fruitschaal is het creatieve brein achter de snack. In het kader van de benoeming van Leeuwarden als culturele hoofdstad wilde hij graag speciaal voor Friesland iets bijzonders lanceren. In eerste instantie bedacht Weersing daarvoor een hamburger, maar in de gesprekken met Actifood werd het uiteindelijk een kipburger met Friese kruiden, nagelkaas als Friese specialiteit en een briochebroodje in de vorm van een hart. Weersing studeerde aan de Academie voor Popcultuur in Leeuwarden en woont in Ureterp, een dorp in Friesland met vijfduizend inwoners en twee snackbars. Snacks trokken hem aan en de afgelopen tijd ontwikkelde hij diverse nieuwe snacks. Met zijn bedrijf De Bruine Fruitschaal verkoopt hij Carbonara Kroketten, Boloschijven en nog veel meer producten. Het idee van de Pompe boltsje om een speciale snack te ontwikkelen voor Leeuwarden was dus niet iets opmerkelijks. Mogelijkheden Accountmanager Hans Oosting van VHC Actifood was vanaf het begin betrokken bij de gesprekken en ziet de mogelijkheden van de innovatie. “Met de kipburger is het product veel toegankelijker en makkelijker te bewerken”, zegt Oosting. “Bovendien is de kipburger halal, dus het product is ook te consumeren bij mensen die uitsluitend halalproducten mogen. Ik kan er ook zonder problemen een Beter Leven-product van maken. De hartvorm van de snack is ook niet uitsluitend voor Friesland, met het oog op Valentijnsdag hebben meerdere bedrijven en ondernemers zich voor het product gemeld. Zelfs de cateraar van het stadion van Heerenveen ziet potentie in het product.” Ambachtelijk Oliehoorn is als Fries bedrijf benaderd voor de saus. Op de Horecava introduceerde zij een oud-Hollandse ketchup en deze paste uitstekend bij de kipburger. Het hartvormige briochebroodje wordt gemaakt door de ambachtelijke Echte Bakker Nijstad in Oosterwolde. Aanvankelijk was bedacht dat de saus bij de snack een biersaus moest worden, maar dat gaf verkooptechnisch de nodige problemen, omdat er altijd alcohol als reststof achterblijft in een product en dat leverde beperkingen op in de verkoopmogelijkheden. De introductie van het Pompe boltsje wordt ondersteund met een postercampagne. Bron: @FoodClicks Introductie - In het kader van Leeuwarden culturele hoofdstad hebben VHC Actifood, sauzenfabrikant Oliehoorn en Jornt Weersing van de Bruine Fruitschaal een nieuwe Friese snack ontwikkeld: Pompe boltsje. Pompe boltsje is een snack in hartvorm geïnspireerd op het pompeblêd, hét symbool van de noordelijke provincie. Jornt Weersing van de Bruine Fruitschaal is het creatieve brein achter de snack. In het kader van de benoeming van Leeuwarden als culturele hoofdstad wilde hij graag speciaal voor Friesland iets bijzonders lanceren. In eerste instantie bedacht Weersing daarvoor een hamburger, maar in de gesprekken met Actifood werd het uiteindelijk een kipburger met Friese kruiden, nagelkaas als Friese specialiteit en een briochebroodje in de vorm van een hart. Weersing studeerde aan de Academie voor Popcultuur in Leeuwarden en woont in Ureterp, een dorp in Friesland met vijfduizend inwoners en twee snackbars. Snacks trokken hem aan en de afgelopen tijd ontwikkelde hij diverse nieuwe snacks. Met zijn bedrijf De Bruine Fruitschaal verkoopt hij Carbonara Kroketten, Boloschijven en nog veel meer producten. Het idee van de Pompe boltsje om een speciale snack te ontwikkelen voor Leeuwarden was dus niet iets opmerkelijks. Mogelijkheden Accountmanager Hans Oosting van VHC Actifood was vanaf het begin betrokken bij de gesprekken en ziet de mogelijkheden van de innovatie. “Met de kipburger is het product veel toegankelijker en makkelijker te bewerken”, zegt Oosting. “Bovendien is de kipburger halal, dus het product is ook te consumeren bij mensen die uitsluitend halalproducten mogen. Ik kan er ook zonder problemen een Beter Leven-product van maken. De hartvorm van de snack is ook niet uitsluitend voor Friesland, met het oog op Valentijnsdag hebben meerdere bedrijven en ondernemers zich voor het product gemeld. Zelfs de cateraar van het stadion van Heerenveen ziet potentie in het product.” Ambachtelijk Oliehoorn is als Fries bedrijf benaderd voor de saus. Op de Horecava introduceerde zij een oud-Hollandse ketchup en deze paste uitstekend bij de kipburger. Het hartvormige briochebroodje wordt gemaakt door de ambachtelijke Echte Bakker Nijstad in Oosterwolde. Aanvankelijk was bedacht dat de saus bij de snack een biersaus moest worden, maar dat gaf verkooptechnisch de nodige problemen, omdat er altijd alcohol als reststof achterblijft in een product en dat leverde beperkingen op in de verkoopmogelijkheden. De introductie van het Pompe boltsje wordt ondersteund met een postercampagne. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

STUARK gaat samenwerken met cateringconcept PURA GO

Vending - STUARK, leverancier van ambachtelijke kwark naturel in een knijpzak, gaat een samenwerking aan met het PURA GO. Door deze samenwerking komt de eiwitrijke, ambachtelijke kwark beschikbaar op de werkplekken waar het PURA GO-concept de catering verzorgt.

Lees bericht


Actifood organiseert praktische workshop met Remia, Salomon en @FoodClicks

Workshop – Onlangs werd voor de tweede keer een workshop georganiseerd door Remia, Salomon en @FoodClicks. Deze keer in samenwerking met VHC Actifood in Oosterwolde. Tijdens een goed bezochte bijeenkomst kregen de belangstellenden praktische tips hoe zij op een eenvoudige manier een aantal ‘helden’ in het assortiment kunnen maken, of andere opvallende producten kunnen presenteren, waarmee meer marge is te behalen....

Lees bericht

Roze fritessaus van Smullers krijgt Limited Edition

Fastservice – De roze fritessaus, die cafetariaformule Smullers liet samenstellen bij Oliehoorn, krijgt een Limited Edition. Het succes van de fritessaus, die werd uitgebracht ter gelegenheid van de Amsterdam Pride, is dermate groot dat de sauzen-en olieproducent meer mensen wil laten kennismaken met de gekleurde saus. Tot maandag wordt bij de sauzenproducent geïnventariseerd hoe groot de uiteindelijk batch moet gaan...

Lees bericht

Restaurant Valuas ontwikkelt oranje vegetarische Koningsbitterbal

Snack - Sterrenrestaurant Valuas in Venlo heeft een Koningsbitterbal ontwikkeld. De bitterbal is gevuld met pompoen en oud-Hollandse specerijen en is knaloranje van kleur. De vegetarische snack is een ode aan Koning Willem-Alexander en Koningsdag. De Koningsbitterbal is de nieuwste aanwinst binnen de Valuas Kroketterie van chef-eigenaar Eric Swaghoven die sinds 2004 bestaat en die inmiddels meer dan 40 verschillende soorten kroketten...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid