FSIN: 'Doe het net even anders'


Marktontwikkelingen - “Binnen een dalende markt blijken er voldoende groeikansen te zijn.” Het FSIN is er duidelijk over in de eigen ‘Nieuwjaarsmonitor’. “Doe het net even anders.” Het FSIN presenteert de Nieuwsjaarsmonitor morgen op de Horecava, maar licht vandaag al een tipje van de sluier op. “Juist voor bedrijven die het ‘net even anders’ doen en de klant een betere prijs-prestatiebalans bieden liggen er kansen.” Dit anders doen kan bijvoorbeeld zitten in de combinatie van een fysieke winkel met een online winkel. “De internetverkopen van food zitten in het segment ‘markt en overige’ retail en die stijgen met ruim 16 procent 
tot 280 miljoen euro”, zo zegt het FSIN. Een deel van de bedrijven in het buitenshuiskanaal weet zich goed te onderscheiden en groeit, zo blijkt uit het zogenoemde Nieuwsjaars-onderzoek van het FSIN. Daar staat echter wel tegenover dat 45 procent van de bedrijven in 2012 duidelijk slechter hebben gepresteerd dan in 2011.” • Binnen horeca doen vooral cafés en zalen en partycentra niet goed. • Bedrijfscatering heeft het ook moeilijk, terwijl schoolcatering nog wel groeit. • De gemaksector daalt als geheel, maar daarbinnen doet foodservice bij retail het goed met 5,1 procent stijging. 
Net als koffiecorners het goed doen met 2,4 procent stijging. • Klassieke snackbars dalen met 7,2 procent. • De klassieke warenmarkt daalt met 6 procent. Succesvol onderscheiden? Hieronder de mogelijkheden: • Meer nadruk op prijs-waarde: consumenten willen een voordeelgevoel hebben. • Jongeren willen graag op een hippe manier betrokken worden bij het selectie- en productieproces van het gerecht dat ze bestellen.
 • Ouderen meer maatwerk bieden. Zij voelen zich een vergeten doelgroep in grote delen van de foodservicekanalen.
 • Veel outlets in foodservice kunnen retailkenmerken toevoegen aan hun pakket. • Outlets kunnen nog steeds veel kosten van ambachtelijk werk flexibiliseren en uitbesteden aan grossiers en leveranciers. Zowel grote merkfabrikanten als kleine ambachtelijke leveranciers moeten nog in dat gat springen. Bron: FSIN Nieuwjaarsmonitor

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid