FSIN: Trend naar gemak groter dan ooit


Rapport - Gemak is de belangrijkste aanjager van de totale foodbesteding. In 2018 aten we massaal buiten de deur, bestelden we meer maaltijden online, kozen we in de supermarkt meer dan ooit voor de kant-en-klaar hap en ontdekten hele volksstammen het gemak van boodschappenbezorging. Dat schrijft het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) is haar jaarlijkse rapport, waarin de Food500, de ranglijst van de 500 grootste foodbedrijven van Nederland, staan vermeld. De genoemde bedrijven in de lijst zagen in 2018 hun gezamenlijke foodomzet stijgen met 4,5% naar en recordomzet van bijna €50 miljard. De foodformules in de ranking vertegenwoordigen zo’n 81% van de totale omzet in voedings- en genotmiddelen in Nederland. Spar Express, een gemakswinkel voor tankstations van de EG Group, groeide in 2018 van 9 naar 101 winkels. De omzet van het bedrijf steeg van €3,8 naar € 55,6 miljoen, een stijging van 1.360%. Uiteindelijk wil de EG Group met de Spar Express groeien naar 170 locaties in Nederland. In de top 10 van snelste groeiers van het FSIN staan ook online boodschappenbezorger Picnic, bezorgplatform Uber Eats, zelfbedieningsbakkerij BackWERK en de gemaksformule Coop Vandaag. Opmerkelijk is dat ook de restaurantketen De Pizzabakkers en het all-in-restaurant van ABC Restaurants in de lijst sterke groeiers worden genoemd. ABC Restaurants kent in Nederland namelijk maar twee locaties, waarvan er eentje vorig jaar de deuren opende in Sevenum. Supermarkten domineren De Top 10 van de Food500 2019 wordt gedomineerd door supermarkten. Op nummer 1 staat net als vorig jaar AH Supermarkten met een foodomzet van €10,2 miljard. Het eerste foodservicemerk in de ranking is het uitstekend presterende McDonald’s dat met een omzet van bijna €950 miljoen de achtste plaats inneemt, twee plekken hoger dan vorig jaar. Nummer 500 is horecaformule Heinde & Ver met een omzet van € 4,4 miljoen, een formule van ondernemer Roland Hogenelst, die ook La Cubanita exploiteert. Maaltijdbezorging groeit Horecabedrijven behoorden tot de best presterende in deze Food500, met een gemiddelde omzetstijging van 5,2%. Cafés en restaurants presteerden het allerbeste met een groei van 8,7%. De horeca beleeft de laatste jaren een hausse en het einde daarvan lijkt nog niet in zicht, concludeert het FSIN. Ook omdat de maaltijdbezorging explosief blijft stijgen. In 2018 groeide de bezorgmarkt volgens het FSIN Dossier Delivery met 13,4%. Tot 2025 voorspelt het FSIN een verdubbeling van de delivery-omzet. Pizza's Verreweg het grootste product binnen gemakseten blijkt de pizza te zijn. De pizzabezorgers Domino’s (+29%) en New York Pizza (+12%) groeiden dan ook sterk in 2018. Ook bij bezorgplatform Thuisbezorgd.nl (+22%) is de pizza het meest verkochte product. En ook het succes van de Italiaanse pizza- en pastaformule Vapiano van +22% laat zien dat deze markt nog fors doorgroeit. Bron: @FoodClicks Rapport - Gemak is de belangrijkste aanjager van de totale foodbesteding. In 2018 aten we massaal buiten de deur, bestelden we meer maaltijden online, kozen we in de supermarkt meer dan ooit voor de kant-en-klaar hap en ontdekten hele volksstammen het gemak van boodschappenbezorging. Dat schrijft het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) is haar jaarlijkse rapport, waarin de Food500, de ranglijst van de 500 grootste foodbedrijven van Nederland, staan vermeld. De genoemde bedrijven in de lijst zagen in 2018 hun gezamenlijke foodomzet stijgen met 4,5% naar en recordomzet van bijna €50 miljard. De foodformules in de ranking vertegenwoordigen zo’n 81% van de totale omzet in voedings- en genotmiddelen in Nederland. Spar Express, een gemakswinkel voor tankstations van de EG Group, groeide in 2018 van 9 naar 101 winkels. De omzet van het bedrijf steeg van €3,8 naar € 55,6 miljoen, een stijging van 1.360%. Uiteindelijk wil de EG Group met de Spar Express groeien naar 170 locaties in Nederland. In de top 10 van snelste groeiers van het FSIN staan ook online boodschappenbezorger Picnic, bezorgplatform Uber Eats, zelfbedieningsbakkerij BackWERK en de gemaksformule Coop Vandaag. Opmerkelijk is dat ook de restaurantketen De Pizzabakkers en het all-in-restaurant van ABC Restaurants in de lijst sterke groeiers worden genoemd. ABC Restaurants kent in Nederland namelijk maar twee locaties, waarvan er eentje vorig jaar de deuren opende in Sevenum. Supermarkten domineren De Top 10 van de Food500 2019 wordt gedomineerd door supermarkten. Op nummer 1 staat net als vorig jaar AH Supermarkten met een foodomzet van €10,2 miljard. Het eerste foodservicemerk in de ranking is het uitstekend presterende McDonald’s dat met een omzet van bijna €950 miljoen de achtste plaats inneemt, twee plekken hoger dan vorig jaar. Nummer 500 is horecaformule Heinde & Ver met een omzet van € 4,4 miljoen, een formule van ondernemer Roland Hogenelst, die ook La Cubanita exploiteert. Maaltijdbezorging groeit Horecabedrijven behoorden tot de best presterende in deze Food500, met een gemiddelde omzetstijging van 5,2%. Cafés en restaurants presteerden het allerbeste met een groei van 8,7%. De horeca beleeft de laatste jaren een hausse en het einde daarvan lijkt nog niet in zicht, concludeert het FSIN. Ook omdat de maaltijdbezorging explosief blijft stijgen. In 2018 groeide de bezorgmarkt volgens het FSIN Dossier Delivery met 13,4%. Tot 2025 voorspelt het FSIN een verdubbeling van de delivery-omzet. Pizza's Verreweg het grootste product binnen gemakseten blijkt de pizza te zijn. De pizzabezorgers Domino’s (+29%) en New York Pizza (+12%) groeiden dan ook sterk in 2018. Ook bij bezorgplatform Thuisbezorgd.nl (+22%) is de pizza het meest verkochte product. En ook het succes van de Italiaanse pizza- en pastaformule Vapiano van +22% laat zien dat deze markt nog fors doorgroeit. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

FSIN: ‘Invloed gemaksgeneraties op foodmarkt wordt groter’

Analyse - De invloed van de Gemaksgeneraties (Millennials en Generatie Z) op de foodmarkt wordt steeds groter. Het aandeel van deze twee generaties in de buitenshuis consumptie schiet omhoog. Dat blijkt uit de Foodshopper Monitor 2024 die op dinsdag door het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op het brunchcongres is gepresenteerd.

Lees bericht


FSIN: ‘Omzet Out of Home groeit in 2023 met €3 miljard’

Marktcijfers  - De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard. Dat is een stijging van €3 miljard, oftewel 15,8%, ten opzichte van 2022. Voor volgend jaar verwacht het FSIN een afvlakking van de groei.

Lees bericht

FSIN: Duurzaamheid is ‘langetermijn-waardecreatie’

Foodservice – Duurzaamheid wordt te vaak gezien als synoniem voor milieumaatregelen, volgens het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Maar dat is het niet. Het instituut geeft daarom de voorkeur om duurzaamheid te definiëren als waardecreatie in het vinden van een evenwicht tussen economische, sociale en ecologische prestaties op de lange termijn.

Lees bericht

Swijtink (McDonald’s) en Slootweg (Bidfood) in bestuur FSIN

Benoeming - Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) heeft twee nieuwe bestuursleden benoemd in het bestuur. Het zijn Annemarie Swijtink van McDonald’s Nederland en Dick Slootweg van Bidfood. Zij vervangen de vertrokken bestuursleden Henri Froeling (Vital Food Group) en Freek van Beek (Lekkerland Nederland). Het bestuur onder leiding van voorzitter Walter Seib van HMSHost is nu weer voltallig.

Lees bericht


FSIN: ‘Nederland geeft meer geld uit aan eten en drinken’

Analyse - Nederlanders geven steeds meer geld uit aan eten en drinken. In 2023 groeit de foodmarkt naar een omzet €68,9 miljard; dat is een toename van 3,9%. De omzetstijging komt niet alleen door de prijsverhogingen. Consumenten eten en drinken ook vaker buiten de deur en kiezen in de supermarkt steeds meer voor luxe en gemak. Dat blijkt uit de FSIN Beleidsmonitor 2023 die...

Lees bericht

‘Horeca gedwongen tot accepteren lagere marge’

Onderzoek - Driekwart van de horecaondernemers kan de gestegen inkoopkosten en energieprijzen niet doorberekenen aan klanten. Ze voelen zich gedwongen een lagere marge te accepteren. Dat blijkt uit onderzoek van GROUP7 in opdracht van Foodservice Instituut Nederland (FSIN).

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid