GAIN komt met sociale foodindex

Social responsibilty - Global Alliance for Improved Nutrition, kortweg GAIN, introduceert een index om de maatschappelijke verantwoordelijkheid van grote foodproducenten in kaart te brengen. GAIN stelt zich ten doel zoveel mogelijk mensen toegang te geven tot voldoende goede voeding en wil op deze wijze de vinger aan de pols houden bij de grote voedselfabrikanten. De index maakt meetbaar of foodproducenten zich voldoende kwijten van hun taak om zoveel mogelijk mensen op aarde op een gezonde en verantwoorde wijze te voeden.

De internationale organisatie bestaat al sinds 2003 en wordt ondersteund door onder anderen Bill Gates van Microsoft. Afgezien van de index, zet GAIN ook projecten op in landen waar mensen onvoldoende (gezonde) voeding tot zich kunnen nemen. GAIN bereikt met zijn programma's meer dan een half miljard mensen, maar wil dit aantal al op korte termijn uitbreiden naar 1,5 miljard. De index zal zich in eerste instantie richten op de 25 grootste foodproducenten van de wereld. 

Auteur: Ubel Zuiderveld