Gemakselementen van Vandaag dragen bij aan groei Coop

Meer elementen van Coop Vandaag in reguliere supermarkten

Supermarkt - Elementen van de gemaksformule Vandaag, die Coop toepast in de eigen supermarkten, legt de keten geen windeieren.  De supermarktketen realiseerde afgelopen jaar een consumentenomzet van €1,54 miljard euro en groeide daarmee drie keer harder dan de markt.

Coop telt 314 winkels en groeide in 2019 met 24 winkels. Mede door de overname van een deel van de EMTÉ-winkels van Sligro doorbrak Coop de omzetgrens van 1 miljard. Het marktaandeel steeg derhalve naar 3,7 procent.

Vernieuwingen

Coop focust aankomend jaar op groei en modernisering van de winkels. In 2019 is de keten gestart met de introductie van een volledig nieuwe broodafdeling en een grote upgrade van de groente- en fruitafdeling. Met het kookgemakmeubel in 135 winkels speelt het bedrijf daarnaast in op de veranderende (eet)gewoonten van de consument. Elementen van de stadsformule Coop Vandaag moet het begrip ‘gemak’ verder verrijken. Vaak gaat dat gepaard met meer aandacht voor vers en gezond.

Online

Ook online groeit Coop door. Het bedrijf groeide zelfs twee keer harder dan de markt in thuisbezorging, zo laat het weten. Binnen de organisatie is online veruit de ‘grootste winkel’. In 2019 bestelde 50% (tegenover 30% in 2018) van de klanten via de bestelapp. Vanwege de groei wordt in samenwerking met deelneming Telesuper gebouwd aan een logistieke hub-structuur voor bezorging van de online bestelde boodschappen.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek