GfK gaat consumentgedrag in out-of-home in kaart brengen


Inzicht – Waarom kiezen consumenten voor een formule of merk? Hoe is deze keuze te beïnvloeden? Lastige vragen, waar veel  organisaties binnen de out-of-homemarkt nog geen antwoord op hebben. GfK gaat die organisaties helpen door het consumentengedrag in de buitenhuismarkt inzichtelijk te maken, zodat zij hun doelgroep kunnen volgen en begrijpen. GfK slaat hiermee een brug voor haar klanten op het gebied van consumer insights. “We voeren voor diverse organisaties al enige jaren onderzoek uit op het gebied op foodservice. Vanuit deze ervaring maar ook de actuele ontwikkelingen die alles te maken hebben met het vervagen van de traditionele kanaaldefinities (blurring) vinden wij dat de tijd rijp is voor een volgende stap”, aldus Bas van Eekelen, Manager Foodservice van GfK. “De consument staat bij ons namelijk centraal in al onze diensten. Wij zijn als geen ander in staat consumptie- en koopgedrag aan elkaar koppelen. Op die manier brengen wij doelgroepen en hun gedrag, zowel in-home als out-of-home voor onze klanten in kaart. Hiermee helpen wij onze klanten gefundeerde marketingbeslissingen te nemen.” GfK lanceert dit jaar een aantal initiatieven met als doel kansen te signaleren op basis van nieuwe inzichten in kanalen, formules, categorieën en merken. Channel Insights Elk  kwartaal brengt GfK nieuwe feiten en inzichten op het vlak van consumentengedrag in een handzaam boekwerk voor en door specialisten. Deze Channel Insights richten zich op thema’s binnen kanalen die bol staan van ontwikkelingen. De eerste keer wordt het fastservicekanaal toegelicht. De consument kiest immers steeds vaker voor gemak en snelheid. Fastservice speelt hier als geen ander op in, maar voelt toch al geruime tijd de druk op omzetten. Aan goedkope en snelle alternatieven (bezorgdiensten, supermarkten) inmiddels geen gebrek, reden voor heroriëntatie: waar liggen de belangrijkste optimalisaties en aanknopingspunten voor duurzame groei? Een  voorbeeld van wat kan worden verwacht: inzicht in de belangrijkste doelgroep door te kijken naar wie een fastservicekanaal bezoekt in een gemiddelde week en wat de verschillen zijn per kanaal. Ruim 15% van de 15- tot 19-jarige personen bezoekt in een gemiddelde week een fastfood- of zelfbedieningsrestaurant. Hiermee is deze groep de belangrijkste doelgroep voor dit kanaal. Voor de snackbar, broodjeszaak en ijssalons is de belangrijkste doelgroep ouder (30- en 64-jarigen). Goed inzicht in de doelgroep is door te vertalen naar een gerichte communicatie met de juiste tone of voice en inzet van de juiste (social) media, inrichting van de zaak/formule, prijs, etc. Formulescan Daarnaast introduceert GfK de Formulescan waardoor de diverse formulebedrijven binnen de foodservice markt een scherp beeld krijgen van hun gasten en daarmee hun concurrentie. De hoofdvraag binnen een Formulescan draait om het profiel en gedrag van gasten, welke formules worden nog meer bezocht, waarom en op welke momenten. Hiermee wordt goed inzicht verkregen in het concurrentieveld waarbinnen een formule opereert, in plaats van het ‘onderbuikgevoel‘ . GfK Out-of-home Monitor Het fundament van de activiteiten van GfK binnen de foodservice markt is de GfK Out-of-home Monitor. Deze monitor is een continue graadmeter en volgt consumentengedrag binnen de foodservice markt op de voet. Wie bezoekt, wanneer, welk kanaal, wat wordt er geconsumeerd en welke motieven gaan erachter schuil? Een bewezen instrument om categorie- en productontwikkelingen transparant te maken zodat performance issues in beeld gebracht kunnen worden. De monitor geeft met name inzichten die gebruikt worden om het assortiment per kanaal verder te optimaliseren. GfK is een van de grootste onderzoeksbureaus ter wereld. Elke dag werken meer dan 12.000 medewerkers in 100 landen aan inzichten in hoe mensen leven, denken en kopen. Hiervoor gebruiken ze de nieuwste technologieën en methodologieën. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid