GfK: Vertrouwen consument neemt toe


Onderzoek - Het consumentenvertrouwen, zoals dat door marktonderzoekbureau GfK wordt gemeten, is nu drie maanden op rij stabiel. Het consumentenvertrouwen is een van de belangrijkste redenen voor het achterblijven van de consumentenbestedingen. In april kwam de index uit op -44, vorige maand op -43 en deze maand weer op -44. Ondanks het vrijwel gelijk gebleven consumentenvertrouwen, is er een positieve trend te zien, aldus GfK. Consumenten hebben – in vergelijking met vorige maand – namelijk positievere verwachtingen over de economische situatie van Nederland voor de komende twaalf maanden. Ook in vergelijking met een jaar eerder zijn deze verwachtingen fors verbeterd. Een jaar geleden stond de index op -63, nu staat deze op -41. Opvallend is verder dat huurders in vergelijking met vorige maand wel een daling in het consumentenvertrouwen laten zien (van -49 naar -53). Huurders hebben doorgaans een iets lager indexcijfer dan woningbezitters, dit verschil is deze maand groter geworden. Mogelijk is dit een gevolg van de berichtgeving over de stijging van de huren in de sociale sector (zoals gepubliceerd op 16 mei door het Waarborgfonds Sociale Woningbouw). Bron: GfK/FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid