GRO gaat samenwerken met koffiemerk Santas

De GRO Hamburger

Duurzaam – GRO, het bedrijf dat oesterzwammen kweekt voor consumptie op ingezameld koffiedik, gaat samenwerken met koffiebedrijf Santas. Het is voor het eerst dat GRO gaat samenwerken met een koffieleverancier.

Het koffiedik dat GRO momenteel gebruikt is van zo’n 500 bedrijven. Het bedrijf werkt daarin samen met partijen als Albron, Albert Heijn en Sligro. Het systeem is eenvoudig, maar circulair doeltreffend. Op al het verzamelde koffiedik worden oesterzwammen gekweekt die vervolgens weer worden verkocht of verwerkt in de keukens van de bedrijven die de koffiedik inzamelen. Op die manier ontstaat een circulair systeem.

Sinds kort werkt GRO daarin samen ook samen met Albert Heijn. Na een proef in de vestiging van het Gelderlandlandplein in Amstelveen, wordt nu uitgebreid naar zo’n 36 grote XL-locaties van de grootgrutter. Bang dat er teveel koffiedik wordt ingezameld heeft het bedrijf niet, waant er zijn voldoende groeimogelijkheden. Een belangrijk deel van de oesterzwammen wordt tegenwoordig ook verwerkt in de Blended Burgers, waar een gedeelte van het vlees wordt vervangen door de oesterzwammen.

De samenwerking met Santas is volgens GRO eigenaar Jan Willem Bosman Jansen een hele logische omdat Santas de koffie aanbiedt in een retourverpakkingsconcept. Naast het feit dat de koffie van Santas Fairtrade was en een Bio-keurmerk heeft was het principe van de koffiebrander al gebaseerd op het hergebruik-principe.

Voor GRO betekent de samenwerking met Santas ook een goede gelegenheid om Toghter als pay-off toe te voegen aan GRO. Jan Willem Bosman Jansen: “Uiteindelijk is dat toch wat we doen, samenwerken in de keten om een circulair systeem te creëren. De nieuwe pay-off en de bijbehorende, veranderende huisstijl laat veel meer zien waar we voor staan.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek