Groei fastfoodrestaurants zet door


Martontwikkeling – De groei in fastfoodrestaurants is de afgelopen vijf jaar onverminderd doorgegaan, ondanks alle aandacht voor gezondheid. Het aantal fastfoodrestaurants in Nederland steeg in die periode van 364 naar 422 restaurants. Vooral in de grote steden en op high traffic locaties (snelweg, outlet centers) groeide het aanbod fors. De cijfers zijn afkomstig van uit een rapportage van Van Spronsen & Partners horeca-advies. Het bureau ziet aan de groei voorlopig ook geen einde komen. Kanttekening: het betreft de fastfoodrestaurants die ook als zodanig staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Dat zijn naast de grote drie, zoals McDonald’s, Burger King en KFC, ook een groep overige van ketens die slechts enkele locaties hebben, zoals Burgemeester, Five Guys en Ellis Gourmet Burger. Andere ketens die vanuit consumenten oogpunt wellicht wel als fastfoodrestaurant worden bekeken, groeien ook, maar staan bij de KvK anders ingeschreven, bijvoorbeeld als pizzaketen, zoals de locaties bijvoorbeeld van New York Pizza’s. Ontwikkeling in de provincies Noord-Holland heeft, mede dankzij Amsterdam de hoogste dichtheid van aantal fastfoodrestaurants per 100.000 inwoners (3,2). Zonder Amsterdam is de dichtheid in Noord-Holland lager (2,0) dan het Nederlands gemiddelde (2,5). In Drenthe en Zeeland zijn de fastfoodrestaurants het minst sterk vertegenwoordigd. Dit komt ook doordat hier weinig kilometers rijksweg zijn (belangrijke locatie voor fastfoodrestaurant) en er een beperkt aantal grotere steden is met daarbij een laag aantal inwoners per km². Ook speelt mee dat in deze provincies een relatief groot deel (45%) van de bevolking 50-plus is, een groep die niet tot de belangrijkste doelgroep behoort. In de provincie Utrecht is de stijging de afgelopen 5 jaar het hoogst (+41%), wat vooral wordt veroorzaakt door nagenoeg een verdubbeling van het aanbod in de stad Utrecht. Ketendominantie In Nederland behoort bijna 85% van de fastfoodrestaurants tot 1 van de ‘drie grote jongens’, McDonalds’, KFC, Burger King). Flevoland kent het meest gevarieerde aanbod, in Friesland domineert McDonalds het meest. De formules hebben een gemiddelde verkoopoppervlakte van ruim 200m², waarmee dit bedrijfstype fors groter is dan reguliere restaurants en andere daghoreca. Toetreding nieuwe spelers Van Spronsen & Partners verwacht dat de groei van fastfood de komende jaren verder zal toenemen. Enerzijds vanuit de toename van maaltijdbezorging en anderzijds door expansiedrift van bestaande ketens en nieuwe toetreders op de markt. Concepten als Five Guys en Ellis Gourmet Burger hebben al locaties in bepaalde grote steden, maar willen verder uitbreiden naar ander plaatsen. En ook de gevestigde orde staat verre van stil. Waar McDonald’s het zoekt in verbreding in bezoekmoment (ontbijt) en assortiment (McCafé met koffie en luxere gourmet burgers) is KFC en met name Burger King vooral bezig met het uitbreiden van verkooppunten. Bron: Van Spronsen & Partners/ @FoodClicks Martontwikkeling – De groei in fastfoodrestaurants is de afgelopen vijf jaar onverminderd doorgegaan, ondanks alle aandacht voor gezondheid. Het aantal fastfoodrestaurants in Nederland steeg in die periode van 364 naar 422 restaurants. Vooral in de grote steden en op high traffic locaties (snelweg, outlet centers) groeide het aanbod fors. De cijfers zijn afkomstig van uit een rapportage van Van Spronsen & Partners horeca-advies. Het bureau ziet aan de groei voorlopig ook geen einde komen. Kanttekening: het betreft de fastfoodrestaurants die ook als zodanig staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Dat zijn naast de grote drie, zoals McDonald’s, Burger King en KFC, ook een groep overige van ketens die slechts enkele locaties hebben, zoals Burgemeester, Five Guys en Ellis Gourmet Burger. Andere ketens die vanuit consumenten oogpunt wellicht wel als fastfoodrestaurant worden bekeken, groeien ook, maar staan bij de KvK anders ingeschreven, bijvoorbeeld als pizzaketen, zoals de locaties bijvoorbeeld van New York Pizza’s. Ontwikkeling in de provincies Noord-Holland heeft, mede dankzij Amsterdam de hoogste dichtheid van aantal fastfoodrestaurants per 100.000 inwoners (3,2). Zonder Amsterdam is de dichtheid in Noord-Holland lager (2,0) dan het Nederlands gemiddelde (2,5). In Drenthe en Zeeland zijn de fastfoodrestaurants het minst sterk vertegenwoordigd. Dit komt ook doordat hier weinig kilometers rijksweg zijn (belangrijke locatie voor fastfoodrestaurant) en er een beperkt aantal grotere steden is met daarbij een laag aantal inwoners per km². Ook speelt mee dat in deze provincies een relatief groot deel (45%) van de bevolking 50-plus is, een groep die niet tot de belangrijkste doelgroep behoort. In de provincie Utrecht is de stijging de afgelopen 5 jaar het hoogst (+41%), wat vooral wordt veroorzaakt door nagenoeg een verdubbeling van het aanbod in de stad Utrecht. Ketendominantie In Nederland behoort bijna 85% van de fastfoodrestaurants tot 1 van de ‘drie grote jongens’, McDonalds’, KFC, Burger King). Flevoland kent het meest gevarieerde aanbod, in Friesland domineert McDonalds het meest. De formules hebben een gemiddelde verkoopoppervlakte van ruim 200m², waarmee dit bedrijfstype fors groter is dan reguliere restaurants en andere daghoreca. Toetreding nieuwe spelers Van Spronsen & Partners verwacht dat de groei van fastfood de komende jaren verder zal toenemen. Enerzijds vanuit de toename van maaltijdbezorging en anderzijds door expansiedrift van bestaande ketens en nieuwe toetreders op de markt. Concepten als Five Guys en Ellis Gourmet Burger hebben al locaties in bepaalde grote steden, maar willen verder uitbreiden naar ander plaatsen. En ook de gevestigde orde staat verre van stil. Waar McDonald’s het zoekt in verbreding in bezoekmoment (ontbijt) en assortiment (McCafé met koffie en luxere gourmet burgers) is KFC en met name Burger King vooral bezig met het uitbreiden van verkooppunten. Bron: Van Spronsen & Partners/ @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



McDonald’s brengt Happy Meal voor volwassenen

Formulenieuws –McDonald’s biedt vanaf 27 februari een Happy Meal voor volwassenen. Hierbij heeft de gast de keuze tussen een Big Mac menu of een menu met 9 McNuggets. Daarnaast biedt het menu een speeltje als vanouds, namelijk een speciale collectors item ontworpen door het Amerikaanse talent Kerwin Frost.  Het McDonald’s Happy Meal voor volwassenen is uitsluitend als App Exclusive verkrijgbaar...

Lees bericht

Tomra introduceert de ‘slimme prullenbak’ SmartBin

Introductie – Emballagefabrikant Tomra en Tikkie introduceren op de Horecava de SmartBin. Bij deze ‘slimme prullenbak’ kunnen gasten van horeca- en fastfoodketens zelf hun herbruikbare bekers inleveren en het betaalde statiegeld via een Tikkie QR-code direct op hun rekening laten storten.

Lees bericht



McDonald’s ontwikkelt spin-off restaurantketen CosMc’s

Formulenieuws - McDonald's opende deze maand het eerste spin-offconcept met de naam CosMc's (uitgesproken als 'cosmics'). Het nieuwe format opende de deuren in de buitenwijk Bolingbrook, Illinois in Chicago. Het gaat bij CosMc’s om kleinere locaties met een assortiment dat zich meer richt op de middag.

Lees bericht

McDonald’s en Old Amsterdam vinden elkaar opnieuw

Formulenieuws - McDonald’s en Old Amsterdam hebben elkaar gevonden in de samenstelling van twee feestelijke burgers, namelijk de Homestyle Crispy Chicken met Old Amsterdam, die ook in een veggie-variant komt. McDonald’s en Old Amsterdam slaan voor de achtste keer de handen ineen.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid