HAK wil keurmerk ‘PlanetProof’ voor haar groenten

CEO Timo Hoogeboom van HAK te midden van rode kool die met ingang van de nieuwe oogst het keurmerk On the way to PlanetProof krijgt

Keurmerk  - Groente- en peulvruchtenfabrikant HAK uit Giessen gaat als eerste producent in de groenteconservensector inzetten op het ‘On the Way to PlanetProof’ keurmerk voor een groot deel van haar producten.

Dit nieuwe, onafhankelijke duurzaamheidskeurmerk (voorheen Milieukeur, red.) van Stichting Milieukeur kan worden toegekend aan boeren, tuinders en producenten die op duurzamere wijze produceren of telen. HAK wil al uiterlijk in 2021, of zoveel eerder als mogelijk, haar in Nederland geteelde zomer- en wintergroenten en peulvruchten op deze wijze verder verduurzamen.

Om het keurmerk On the way to PlanetProof te mogen voeren, moeten leveranciers van zuivel, groenten en fruit, eieren, bloemen, planten, bomen en bloembollen aan bepaalde eisen voldoen. Dit wordt gecontroleerd door onafhankelijke certificeringspartijen die onder andere kijken naar doelen op energie en klimaat, gewasbescherming, biodiversiteit, bodemvruchtbaarheid, bemesting, water, afval en reiniging. Ook productie en consumptie (onder meer verpakking) worden in de uiteindelijke certificering meegenomen. De eisen voor On the way to PlanetProof kunnen ieder jaar worden herzien en zo nodig aangescherpt. Timo Hoogeboom, CEO van HAK: ”De kracht van het On the way to PlanetProof concept is dat het zo breed is opgezet en kijkt naar duurzaamheid in alle schakels van de keten.” Het grootste deel van alle groenten en peulvruchten wordt door HAK al binnen een straal van 125 kilometer van de fabriek in Giessen betrokken. Dat gebeurt deels rechtstreeks en deels via gespecialiseerde teeltbedrijven waarmee het bedrijf  samenwerkt.

Groene Keuken

On the way to PlanetProof is onderdeel van de nieuwe integrale duurzaamheidsstrategie van HAK, genaamd de Groene Keuken. Deze strategie is erop gericht consumenten op verantwoorde wijze meer groenten te laten eten. Niet alleen duurzame teelt, maar ook duurzame verwerking, ingrediënten, verpakkingen en consumptie zijn daarin belangrijke pijlers.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek