Heineken koppelt groothandel los van brouwerij


Groothandel – Bierbrouwer Heineken is bezig de groothandelsfunctie los te koppelen van de brouwerij. De scheiding moet leiden tot meer duidelijkheid naar de markt toe en een betere service voor de klanten. Het proces moet in januari 2013 zijn voltooid. Dit meldt FoodClicks in de nieuwste uitgave die vandaag is verschenen. Volgens Heineken-woordvoerder Hans Sjouke Koopal betekent de splitsing tussen de groothandelsactiviteiten en de brouwerij een grotere mate van flexibiliteit voor beide takken. De motivatie achter de scheiding is met name een betere en gerichtere klantenservice en de mogelijkheid meer kennis te verzamelen van de klantengroepen. Met een aantal klanten lopen hierover momenteel gesprekken. Dat Heineken de mogelijkheden van loskoppeling aan het onderzoeken is, was al eerder bekend. Koopal noemde het in mei nog een ‘technisch verhaal dat intern speelde’. Hoe de nieuwe organisatie er straks exact uit komt te zien is nog niet bekend. Een team vanuit de Heineken-organisatie buigt zich daarover momenteel. “Voor klanten gaat de loskoppeling in ieder geval betekenen dat er twee aanspreekpunten komen,” aldus Koopal. De groothandel van Heineken realiseerde vorige jaar een omzet van 492 miljoen, volgens berekeningen van het FSIN. Die omzet staat de laatste jaren onder druk. Ook voor dit jaar verwacht de het instituut voor de groothandelsactiviteiten van de brouwer een daling van 2,5 procent. Volgens Koopal is het niet de bedoeling dat Heineken de groothandelsactiviteiten op termijn gaat afstoten. “Berichten daarover kan ik tegenspreken.” Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid