Hema wil groeien via foodwinkels

GemakswinkelsSpeciaalzaken. Hema ziet er brood in. De winkelketen wil groeien door in te zetten in Nederland op onder meer speciale voedingswinkels. Dat zegt directeur Ronald van Zetten dinsdag in Het Financieele Dagblad.

Hema heeft in Nederland nu vijfhonderd winkels. De laatste jaren werd vooral ingezet op kleinere vestigingen. Maar daarnaast experimenteerde men ook met zogenoemde speciaalzaken met specifieke assortimenten. Hema-winkels die alleen cosmetica verkopen bijvoorbeeld.  Daar groeide de omzet, al wil Van Zetten geen cijfers geven. Nu moeten er in ieder geval ook Hema-voedingswinkels in de straten gaan verschijnen

Daarnaast gaat Hema het assortiment van de bestaande winkels vernieuwen en de inrichting een opfrisbeurt geven. Zo wordt er bijvoorbeeld meer diervoeding verkocht en komen er meer basisartikelen voor mensen met een beperkt budget. Ook de restaurants worden aangepakt.

De nieuwe strategie van Hema is een gevolg van het mislukken van de verkoop van de keten door eigenaar Lion Capital. Eind vorig jaar is daarom gekozen voor autonome groei.

Bron: FD en Nu.nl

Auteur: Ubel Zuiderveld