Horeca omarmt alcoholvrij en voorziet verdere groei


Onderzoek - Alcoholvrij is tegenwoordig geaccepteerd en past bij veel mensen in een verantwoord consumptiepatroon.  Mede door de verbeteringen in smaak geven ook de A-merken hun naam aan de 0.0%-varianten. De vraag die Foodservice Community zichzelf stelde is in hoeverre horecabedrijven inspelen op dit relatief nieuwe segment en vroeg het aan een aantal beslissers uit de segmenten bar, cafés en restaurants. Goed blijkt uit de resultaten en de groei is er niet uit. Vrijwel iedereen is unaniem als het gaat om de ontwikkeling naar alcoholvrij als zodanig. Ruim 96% ziet de opkomst van alcoholvrije dranken binnen de horeca als een goede ontwikkeling. Al belangrijkste reden zien zij de positieve bijdrage aan de gezondheid, de veiligheid in het verkeer, de grotere marges op deze dranken en de steeds verder toenemende vraag bij hun gasten naar alcoholvrije dranken. Aanbod Alcoholvrije radler wordt na alcoholvrij bier het meest aangeboden in de onderzochte segmenten. Radler wordt voornamelijk in mainstream restaurants geschonken, terwijl high-end restaurants minder behoefte hebben aan dit product. De alcoholvrije cocktails doen het in dit segment juist veel beter. Opvallend is dat de locaties waar dranken de specialiteit zijn vaak minder soorten alcoholvrije dranken worden aangeboden dan in de restaurants. Een derde van de restaurants serveert tegenwoordig 2 soorten alcoholvrij bier en als zij cocktails aanbieden (40%) zijn dit ook vaak meerdere soorten. Alcoholvrije wijn staat bij een kwart van de restaurants op de kaart. Alcoholvrije spirits worden zowel in restaurants als in bar/cafés nog relatief weinig aangeboden. Toekomst Uit de resultaten blijkt dat een ruime meerderheid uit het segment bar/café verwacht dat het aanbod van alcoholvrij de komende 2 jaar verder gaat toenemen, omdat de vraag aan consumentenzijde verder stijgt en de kwaliteit toeneemt. Aangenomen wordt dat deze groei met name komt uit alcoholvrij bier en alcoholvrije wijn. Bron: Marketing4reuslts/@FoodClicks Onderzoek - Alcoholvrij is tegenwoordig geaccepteerd en past bij veel mensen in een verantwoord consumptiepatroon.  Mede door de verbeteringen in smaak geven ook de A-merken hun naam aan de 0.0%-varianten. De vraag die Foodservice Community zichzelf stelde is in hoeverre horecabedrijven inspelen op dit relatief nieuwe segment en vroeg het aan een aantal beslissers uit de segmenten bar, cafés en restaurants. Goed blijkt uit de resultaten en de groei is er niet uit. Vrijwel iedereen is unaniem als het gaat om de ontwikkeling naar alcoholvrij als zodanig. Ruim 96% ziet de opkomst van alcoholvrije dranken binnen de horeca als een goede ontwikkeling. Al belangrijkste reden zien zij de positieve bijdrage aan de gezondheid, de veiligheid in het verkeer, de grotere marges op deze dranken en de steeds verder toenemende vraag bij hun gasten naar alcoholvrije dranken. Aanbod Alcoholvrije radler wordt na alcoholvrij bier het meest aangeboden in de onderzochte segmenten. Radler wordt voornamelijk in mainstream restaurants geschonken, terwijl high-end restaurants minder behoefte hebben aan dit product. De alcoholvrije cocktails doen het in dit segment juist veel beter. Opvallend is dat de locaties waar dranken de specialiteit zijn vaak minder soorten alcoholvrije dranken worden aangeboden dan in de restaurants. Een derde van de restaurants serveert tegenwoordig 2 soorten alcoholvrij bier en als zij cocktails aanbieden (40%) zijn dit ook vaak meerdere soorten. Alcoholvrije wijn staat bij een kwart van de restaurants op de kaart. Alcoholvrije spirits worden zowel in restaurants als in bar/cafés nog relatief weinig aangeboden. Toekomst Uit de resultaten blijkt dat een ruime meerderheid uit het segment bar/café verwacht dat het aanbod van alcoholvrij de komende 2 jaar verder gaat toenemen, omdat de vraag aan consumentenzijde verder stijgt en de kwaliteit toeneemt. Aangenomen wordt dat deze groei met name komt uit alcoholvrij bier en alcoholvrije wijn. Bron: Marketing4reuslts/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht



CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



Steeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd

Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid