Horeca realiseert omzetplus van 1,5% in tweede kwartaal

Omzet eet- en drinkgelegenheden groeit nog wel, maar neemt wel af

Marktcijfers – In het tweede kwartaal van dit jaar is de horecaomzet met 1,5 procent gestegen ten opzichte van het vorige kwartaal. Ook het volume nam licht toe met 0,1 procent. Bij de eet- en drinkgelegenheden  kwam de omzet, volgens het CBS, 0.3 procent hoger uit.

Forse stijger was de omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken. Daar nam de omzet met 4,3 procent toe in vergelijking met een kwartaal eerder. Het volume, de voor prijs gecorrigeerde omzet, nam met 1,1 procent toe.

Lage groei

Eet- en drinkgelegenheden, waaronder restaurants, fastfoodrestaurants, kantines, catering en cafés, hebben in het tweede kwartaal 0,3 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. Dat is de laagste groei in 2,5 jaar. Het is wel zo dat de omzet van eet- en drinkgelegenheden al bijna vier jaar op rij groeit. Het volume, de voor prijs gecorrigeerde omzet, daalde met 0,3 procent. Opvallend was dat de omzet in kantines en bij de catering, volgens het CBS, met 1,9 procent het sterkst was. Bij de meer traditionele cafés nam de omzet voor het tweede kwartaal op rij af.

Vertrouwen

Als gevolg van alle ontwikkelingen, kwam het ondernemersvertrouwen in de horeca iets lager uit. Aan het begin van het derde kwartaal van 2019 stond dat op 7,4, maar ligt nu ruim 1 procentpunt lager dan een kwartaal eerder. Het is daarmee de laagste stand in ruim vier jaar. Personeelstekort is een van de pijnpunten. Net als vorig kwartaal blijft het aantal bedrijven dat zegt te kampen te hebben met personeelstekort stabiel op 29 procent. Het zou gaan om in totaal bijna 26.000 vacatures, een recordaantal.

Toename

Een ander zorgelijk punt is de sterke toename van horecagelegenheden. Sinds 2013 is dat al aan de orde. Ook die ontwikkeling zette door. In het derde kwartaal van 2019 waren er bijna 59 duizend actief, waarvan bijna 50 duizend als eet- en drinkgelegenheid. Het aantal eventcateraars steeg naar ruim 11 duizend. Dat is bijna twee keer zoveel als vijf jaar eerder.

Bron: CBS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek