Horeca steeds belangrijker voor saunabedrijven

Horeca wordt steeds belangrijker bij sauna's Foto: Sauna de Heuvelrug Veenendaal

Leisure - Gemiddeld besteedt de saunabezoeker €63,- per bezoek, waarvan €27,- aan horeca. De €1,50 die saunabezoekers het afgelopen jaar meer zijn gaan uitgegeven, is wel volledig ten goede gekomen aan de horeca.

Dat schrijft Van Spronsen & Partners in het Nationaal Sauna Onderzoek  dat het adviesbureau net heeft uitgebracht. Uit de resultaten blijkt ook dat 90% van de saunabezoekers gebruik maakt van het restaurant. De bar daarentegen is met 42% een stuk minder populair. Maar daarbij moet wel bemerkt worden dat niet iedere sauna over een bar beschikt.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat horeca steeds belangrijker wordt. Niet omdat juist de horeca de volledige stijging van €1,50 euro van een gemiddeld saunabezoek heeft gerealiseerd, maar omdat de entreegelden onder druk staan. De gemiddelde prijs die bezoekers daarvoor neer willen tellen bedraagt €20,-.

Daarnaast moeten de wellnessbedrijven het vooral hebben van de incidentele saunabezoekers, want die geven meer uit.  Zo geeft de frequente bezoeker gemiddeld €49,= uit per bezoek, terwijl een incidentele klant gemiddeld circa €65,= uitgeeft.

Bron: Van Spronsen&Partner/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek