Horeca wordt belangrijker voor speelpaleizen

Etaleren van meer gezonde producten binnen speelpaleizen (Foto: Van Spronsen & Partners

Leisure – De markt voor speelpaleizen voor kinderen raakt aan een verzadigingspunt. In Nederland bevinden zich circa 122 indoor speelparadijzen, exclusief speelfaciliteiten bij horeca- en retailbedrijven. Om te kunnen blijven groeien verwacht de sector meer omzet uit horeca-activiteiten te halen.

Dat blijkt uit een brancheverkenning van onderzoekbureau Van Spronsen & Partners. Binnen het aanbod speelpaleizen bestaat 45% uit vestigingen van de twee (franchise) ketens Ballorig (marktleider) en Monkey Town. Onder de overige vestigingen vallen stand-alone bedrijven en ketens tot en met drie vestigingen.

De gemiddelde besteding per betalend kind in een speelpaleis wordt weergegeven inclusief de bestedingen van de begeleiders of ouders. De gemiddelde besteding bestaat uit de entreeprijs van circa €6,50 en een horecabesteding van tussen de €3,50 en €6,50 (dit verschilt sterk per regio en type bedrijf). De totale gemiddelde besteding per kind ligt hiermee tussen de €10,= en €13,= inclusief BTW.

Peter van Wijk formulemanager bij Monkey Town signaleert: “Een recente ontwikkeling is de beginnende verzadiging van de Nederlandse markt. Ondanks dat, zijn er nog veel ondernemers die een franchise formule willen starten binnen Monkey Town waardoor wij strenge selecties maken. Alleen de meest kansrijke plannen worden geselecteerd. Vanwege tegenvallende resultaten, het ontbreken van kennis en het toenemende aantal goede formules, zal het aantal stand-alone bedrijven afnemen en het aantal overnames stijgen“.

Mokey Town, een franchiseformule met 23 vestigingen in Nederland en België, is sinds 2012 gegroeid met 17 vestigingen. Daarnaast heeft het bedrijf plannen om uit te breiden, ook op de internationale markt. Zegt over de groeikansen:  “Buffetten is één van de pilots waar wij op dit moment mee bezig zijn. Daarnaast zijn wij bezig met pilots gericht op exotische menukaarten waarbij gebruik wordt gemaakt van het ‘all you can eat’ concept. Hiermee willen we inspelen op de veranderende vraag naar gezonde productkeuzes. Wij etaleren de gezondere producten, maar laten de bezoeker zelf kiezen of hij/zij hier gebruik van wil maken”.

Bron: Van Spronsen & Partners/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek