Horecaondernemers zien kansen in energiebesparing


Horeca - De horeca ondervindt dit jaar duidelijk last van het lage vertrouwen bij consumenten.  Een sterk kostenbewustzijn is een belangrijk element om de zaak gezond te houden. Met name op energiekosten valt te besparen zonder dat de kwaliteit afneemt. Dat schrijft het ING Economisch Bureau in een rapport over de ontwikkelingen binnen de horeca. ING verwacht dat na twee jaar van krimp de afzet in de horeca in 2014 mogelijk een lichte (0,5%) verbetering gaat laten zien. Maar veel zal afhangen van het sentiment bij de Nederlandse gast. Dat er weer lichte groei plaatsvindt komt mede doordat 2013 voor de horeca flink negatief begon. Het consumentenvertrouwen bereikte een voorlopig dieptepunt, het koude weer hield lang aan en de totale consumentenbestedingen vielen lager uit dan verwacht. ING verwacht dat de verkopen over heel 2013 1% lager uitkomen dan vorig jaar. Volgens het rapport kan de horeca een slag maken met energiebesparing. Het terugdringen van deze kosten is vaak een efficiënte en snelle manier om kosten te besparen. Dat het daarnaast ook tegemoet komt aan de behoefte van gasten omtrent verantwoord ondernemen en het comfort kan verhogen vormt, volgens ING, een extra stimulans. “Vooral in de hotellerie is men vanuit kostenoverwegingen al attent op de mogelijkheden voor energiebesparing”, aldus Jan van der Doelen, sectormanager Leisure van het Economisch Bureau. “Tegelijkertijd dringt bij steeds meer ondernemers het besef door dat met eenvoudige maatregelen of de aanschaf van energiezuinige apparaten veel te winnen valt”. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid