Instock voortaan zelfstandig verder


Voedselverspilling - Instock, het initiatief dat vierenhalf jaar geleden door vier medewerkers van Albert Heijn werd gestart om voedselverspilling op de kaart te zetten, gaat zelfstandig verder. De samenwerking met Albert Heijn blijft, alleen staat de deur voortaan open voor andere partijen. Instock begon als pop-up restaurant, maar groeide uit tot een organisatie met drie restaurants, waar producten worden verwerkt die anders zouden worden weggegooid en een range aan in eigen beheer ontwikkelde producten. Na jaren van intensieve samenwerking met en steun van Albert Heijn ziet Instock nu mogelijkheden voor een zelfstandige status en zet daarom de deur open voor andere organisaties met reststromen. Samenwerking blijft De samenwerking tussen Albert Heijn en Instock blijft: Instock zet de bruikbare onverkochte producten van de supermarktketen en hun leveranciers op de (menu)kaart in de horeca, maar wil dat ook doen voor andere partijen. De gedachte hierachter is dat niet in termen van concurrentie moet worden gedacht wanneer het om duurzaamheid gaat. “We willen juist iedereen motiveren om mee te doen met Instock zodat steeds meer onverkochte producten een goede bestemming krijgen”, aldus Cees van Vliet, directeur winkels en distributie bij Albert Heijn. “Instock heeft ons altijd geïnspireerd op vernieuwende manieren te kijken naar voedselverspilling, en ook in deze nieuwe fase blijven ze dat doen”. Ruimte voor groei De oprichters en huidige bestuurders Bart Roetert, Selma Seddik en Freke van Nimwegen blijven verantwoordelijk voor Instock. Met de nieuwe situatie ontstaat in hun ogen ruimte om te groeien en nog meer initiatieven te ontplooien om voedselverspilling verder terug te dringen. Voorbeelden daarvan zijn producten als Pieper Bier en de kookboeken Instock Cooking en Circular Chefs. De grootste impact willen ze maken door ook andere horeca te stimuleren om met reststromen te werken, door de producten beschikbaar te maken. Bron: AH/ @FoodClicks Voedselverspilling - Instock, het initiatief dat vierenhalf jaar geleden door vier medewerkers van Albert Heijn werd gestart om voedselverspilling op de kaart te zetten, gaat zelfstandig verder. De samenwerking met Albert Heijn blijft, alleen staat de deur voortaan open voor andere partijen. Instock begon als pop-up restaurant, maar groeide uit tot een organisatie met drie restaurants, waar producten worden verwerkt die anders zouden worden weggegooid en een range aan in eigen beheer ontwikkelde producten. Na jaren van intensieve samenwerking met en steun van Albert Heijn ziet Instock nu mogelijkheden voor een zelfstandige status en zet daarom de deur open voor andere organisaties met reststromen. Samenwerking blijft De samenwerking tussen Albert Heijn en Instock blijft: Instock zet de bruikbare onverkochte producten van de supermarktketen en hun leveranciers op de (menu)kaart in de horeca, maar wil dat ook doen voor andere partijen. De gedachte hierachter is dat niet in termen van concurrentie moet worden gedacht wanneer het om duurzaamheid gaat. “We willen juist iedereen motiveren om mee te doen met Instock zodat steeds meer onverkochte producten een goede bestemming krijgen”, aldus Cees van Vliet, directeur winkels en distributie bij Albert Heijn. “Instock heeft ons altijd geïnspireerd op vernieuwende manieren te kijken naar voedselverspilling, en ook in deze nieuwe fase blijven ze dat doen”. Ruimte voor groei De oprichters en huidige bestuurders Bart Roetert, Selma Seddik en Freke van Nimwegen blijven verantwoordelijk voor Instock. Met de nieuwe situatie ontstaat in hun ogen ruimte om te groeien en nog meer initiatieven te ontplooien om voedselverspilling verder terug te dringen. Voorbeelden daarvan zijn producten als Pieper Bier en de kookboeken Instock Cooking en Circular Chefs. De grootste impact willen ze maken door ook andere horeca te stimuleren om met reststromen te werken, door de producten beschikbaar te maken. Bron: AH/ @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Minder verspilling brood en banket blijkt uit NVB Monitor

Voedselverspilling – Brood is het product dat het meest wordt verspild. Dat komt vooral omdat het een dagvers product is. Daarom zet de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) zich in om de reststromen en verspilling in de keten inzichtelijk te maken, zodat ze gericht kunnen werken aan reductie. En met resultaat, zo laat de NVB weten. Op basis van de...

Lees bericht


Orbisk bestaat 5 jaar en heeft inmiddels 737.520 kilo voedsel gered

Voedselverspilling - Orbisk, een Nederlandse scale-up die zich inzet voor een duurzamer voedselsysteem, bestaat vijf jaar. Het jubileum wordt gevierd met de lancering van een Impact Report. Uit dit eerste rapport blijkt onder andere dat Orbisk wereldwijd 737.520 kilo voedsel heeft gered uit de afvalbak, wat neerkomt op zo'n 1,6 miljoen maaltijden.

Lees bericht

Orbisk en Accor-hotels streven naar halvering voedselverspilling

Voedselverspilling - Accor Group is één van de eerste grote hotelketen die haar wereldwijde voedselverspilling actief gaat terugdringen. In een samenwerking met de voedselafvalmonitor van Orbisk gaat de hotelorganisatie in honderden Accor hotels de komende maanden een start maken met het tegengaan van voedselverspilling. Die slimme technologie moet chefs helpen hun voedselafval te meten en met de helft terug te...

Lees bericht



AH geeft zakelijke klant 10% korting op plantaardig en biologisch

Formulenieuws- Albert Heijn biedt geeft alle zakelijke klanten voortaan standaard 10% korting op alle biologische en AH Terra-producten. Deze laatste is de volledig plantaardige lijn van het eigenmerk. Albert Heijn is de eerste supermarkt in Nederland met een standaardkorting op Bio en AH Terra voor zakelijke klanten.

Lees bericht

InstockMarket ontvangt B Corp-certificering

Certificering - InstockMarket, de duurzame horecagroothandel, laat weten dat het bedrijf officieel een B Corp is. Om deze erkenning te verdienen, moet een organisatie voldoen aan strenge normen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid