ISM 2013: veel smaakcombinaties, weinig innovaties


Beurzen (REPORTAGE) – Smaakcombinaties, duobranding en tal van nieuwe verpakkingsvormen. Op de Internationale Zoetwarenbeurs ISM in Keulen waren de noviteiten voornamelijk in die drie categorieën te vinden, zo bleek uit een rondgang van FoodClicks op de beursvloer. De stemming op de ISM was wisselend; sommige fabrikanten toonden zich tevreden, anderen niet. Vooral over de bezoekersaantallen werd geklaagd, maar de bedrijven die van te voren hun huiswerk hadden gedaan, hadden de afspraken staan. Nederlandse standhouders De Nederlandse standhouders speelden dinsdag in op de actualiteit en presenteerden een levensgrootte afbeelding van Beatrix op de beursvloer. Fortuin Dockum, van de bekende Wilhelmina-pepermuntjes, was verheugd over het aftreden van koningin Beatrix. Natuurlijk niet vanwege het aftreden zelf, maar wel met de mogelijkheid straks te kunnen inspelen op de troonswisseling. Het draaiboek voor de komende periode ligt al klaar, maar alleen wat dat draaiboek precies inhoudt wilde de fabrikant niet kwijt. Popcorn zoet en zout Bij Jimmy’s veel nieuwe smaakcombinaties met popcorn: popcorn met chocolade, met specerijen en de combinatie zoet en zout. In veel bioscopen is hiernaar vraag vertelde een standmedewerker. Opvallend op de beursvloer was ook de introductie van een andere fabrikant. Onder het merk Napoleon, bekend van de smaakbolletjes, introduceerde men een energievariant. Verder veel fabrikanten die het zochten in de vorm of verpakking. Het Nederlandse bedrijf Roberts Chocolates presenteerde een Ipad in chocolade vorm. Het chocolademerk Voor Jou! presenteerde op de ISM een nieuwe lijn chocoladerepen speciaal voor Valentijn. De repen zijn binnenkort in ieder geval bij de AKO-boekwinkels verkrijgbaar. Internationaal Internationaal waren het vooral smaakcombinaties die werden gepresenteerd. Koekjes met cola, chocolade sushi en chocoladebolletjes met cocus in een onderwegverpakking. Het is de vraag of al de innovaties het gaan redden. De zoetwarensector is bij uitstek een sector die het in belangrijke mate moet hebben van innovaties. De ISM bood in dat opzicht te weinig. Van het gebruik van stevia wordt voorlopig op dit moment het meest verwacht. Voor veel fabrikanten betekent het gebruik van de plantaardige zoetstof een verbetering van de intrinsieke waarde van het product. Feitelijk klopt dat, alleen is het de vraag of daarvan voldoende aantrekkingskracht uitgaat richting de consument.   Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid