Italiaanse restaurants groeien fors vooral in grote steden


Analyse - Het aantal Italiaanse restaurants in Nederland is de afgelopen vijf jaar fors toegenomen, van 1.384 naar bijna 1.500 restaurants. De stijging is  8%, terwijl de totale restaurantsector in dezelfde periode met ‘slechts’ 4% toenam. De groei is nagenoeg volledig in de laatste twee jaar tot stand gekomen (+100 restaurants). Vooral in de studentensteden groeide het aanbod fors, met als opvallende ontwikkeling de opmars van grootschalige fast casual concepten. Dit blijkt uit de publicatie van ‘Het Italiaanse restaurant in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiden. Noord-Holland heeft dankzij Amsterdam de hoogste Italiaanse restaurantdichtheid (15,3 restaurants per 100.000 inwoners). Zonder Amsterdam is de dichtheid in Noord-Holland (8,8) echter vergelijkbaar met het Nederlandse gemiddelde (8,7). In Drenthe is de groei (+18%) relatief het grootst. Volgens het rapport moet dit echter gezien worden als inhaalslag, aangezien het aantal Italiaanse restaurants per 100.000 inwoners (7,9) nog steeds onder het landelijk gemiddelde ligt. De Italiaanse restaurantsector neemt circa 25% van de ontwikkeling van de totale restaurantsector voor haar rekening. Zuid-Europees populair Vijf jaar geleden was de Italiaanse keuken goed voor circa 50% van het totaal aantal Zuid-Europese restaurants, in 2018 is dit aandeel toegenomen tot circa 55%. Ruim 40% van het totale Italiaanse restaurantaanbod is te vinden in 15 gemeenten. Kenmerkend is te zien dat er veel studentensteden in deze ranglijst staan. Het Italiaanse restaurant is bovengemiddeld populair bij deze doelgroep gezien het doorgaans lage prijsniveau, het laagdrempelige karakter en veelal mogelijkheid voor afhalen van met name de pizza. Het aanbod in deze 15 gemeenten groeit harder (+11%) dan in de rest van Nederland (+5%). Deze groei is met name toe te wijzen aan de ontwikkelingen in de grootste vier (studenten)gemeenten. Hier openden per saldo bijna 50 nieuwe Italiaanse restaurants de deuren, 73% van de totale groei uit deze ranglijst. Vooral in Utrecht is de groei fors (+32%). Grootschalige Italiaanse fastcasual concepten zoals Happy Italy en Vapiano vestigen dan ook met name in deze steden. Locaties die soms groter zijn dan 1.000m2. Bron: Van Spronsen & Partners Analyse - Het aantal Italiaanse restaurants in Nederland is de afgelopen vijf jaar fors toegenomen, van 1.384 naar bijna 1.500 restaurants. De stijging is  8%, terwijl de totale restaurantsector in dezelfde periode met ‘slechts’ 4% toenam. De groei is nagenoeg volledig in de laatste twee jaar tot stand gekomen (+100 restaurants). Vooral in de studentensteden groeide het aanbod fors, met als opvallende ontwikkeling de opmars van grootschalige fast casual concepten. Dit blijkt uit de publicatie van ‘Het Italiaanse restaurant in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiden. Noord-Holland heeft dankzij Amsterdam de hoogste Italiaanse restaurantdichtheid (15,3 restaurants per 100.000 inwoners). Zonder Amsterdam is de dichtheid in Noord-Holland (8,8) echter vergelijkbaar met het Nederlandse gemiddelde (8,7). In Drenthe is de groei (+18%) relatief het grootst. Volgens het rapport moet dit echter gezien worden als inhaalslag, aangezien het aantal Italiaanse restaurants per 100.000 inwoners (7,9) nog steeds onder het landelijk gemiddelde ligt. De Italiaanse restaurantsector neemt circa 25% van de ontwikkeling van de totale restaurantsector voor haar rekening. Zuid-Europees populair Vijf jaar geleden was de Italiaanse keuken goed voor circa 50% van het totaal aantal Zuid-Europese restaurants, in 2018 is dit aandeel toegenomen tot circa 55%. Ruim 40% van het totale Italiaanse restaurantaanbod is te vinden in 15 gemeenten. Kenmerkend is te zien dat er veel studentensteden in deze ranglijst staan. Het Italiaanse restaurant is bovengemiddeld populair bij deze doelgroep gezien het doorgaans lage prijsniveau, het laagdrempelige karakter en veelal mogelijkheid voor afhalen van met name de pizza. Het aanbod in deze 15 gemeenten groeit harder (+11%) dan in de rest van Nederland (+5%). Deze groei is met name toe te wijzen aan de ontwikkelingen in de grootste vier (studenten)gemeenten. Hier openden per saldo bijna 50 nieuwe Italiaanse restaurants de deuren, 73% van de totale groei uit deze ranglijst. Vooral in Utrecht is de groei fors (+32%). Grootschalige Italiaanse fastcasual concepten zoals Happy Italy en Vapiano vestigen dan ook met name in deze steden. Locaties die soms groter zijn dan 1.000m2. Bron: Van Spronsen & Partners

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht


Steeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd

Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.

Lees bericht



Sfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten

Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid