Jumbo stemt wijnassortiment meer af op behoefte van de consument


Supermarkt - ‘De afgelopen jaren heeft de nadruk sterk gelegen op de verdere groei van het bedrijf. Nu is het tijd de aandacht meer te richten op de verdere verbetering van de kwaliteit van ons aanbod.’ Dat zei Colette Cloosterman-Van Eerd van Jumbo Supermarkten bij een meeting voor de pers waarin uitleg werd gegeven over het nieuwe wijnassortiment van de supermarktketen uit Veghel en de bekendmaking dat er 200 nieuwe wijnen aan dit assortiment zijn toegevoegd. Tijdens de wijntasting kregen culinaire redacteuren, vakjournalisten, vloggers en bloggers uitleg over het nieuwe wijnassortiment van Jumbo. Uitgangspunt bij de keuze voor de opname van de verschillende wijnen in het wijnaanbod van de supermarktformule was dat familie Van Eerd de wijn zelf heeft geproefd of zou drinken, zo liet Cloosterman-Van Eerd weten. Dit is een traditie die terug gaat naar het begin van de supermarktketen. “Onze vader hield van wijn en kon daar van alles over vertellen en als mijn moeder uitgebreid had gekookt, dan wilde hij daar ook een goede wijn bij. Alleen tegen de tijd dat hij was uitgesproken, was het eten koud”, aldus Cloosterman-Van Eerd. Verwachtingen Het wijnassortiment van Jumbo bestaat uit meer dan 500 wijnen. De meeste daarvan zijn terug te vinden in de Jumbo Foodmarkt in Amsterdam. Maar wat Jumbo de laatste maanden vooral heeft gedaan, is het in kaart brengen van de wijnmarkt in Nederland. Assortimentsmanager wijn Bart Schilperoort: “We hadden overal in Nederland hetzelfde assortiment, terwijl we nu weten dat in het oosten bijvoorbeeld meer zoete witte wijnen worden gedronken en in het westen juist frisse droge witte wijnen.” Het beter laten aansluiten van het wijnassortiment op de behoefte van de klanten is een eerste stap geweest, maar ook in de kwaliteit van de wijnen zijn aanpassingen gedaan. “We hebben gekeken naar de prijsrange. Wat mag je nu verwachten voor welke prijs? Daarin hanteren wij een driedeling. Tot vier euro, wat het lage prijssegment is, dan de wijnen tot 6,95 euro en dan verder naar boven voor de top van de markt.” Een echt maximum zit daar niet aan, maar Schilperoort geeft aan dat in een supermarkt een wijn verkopen die meer dan vijftien euro kost niet eenvoudig is. Combinaties De winetasting, die donderdag in Amsterdam werd georganiseerd, werd gehouden door Lendl Mijnhijmer, sommelier van het jaar 2018. In een helder verhaal had hij een zestal wijnen naast elkaar geplaatst, verschillend in smaak en vanaf verschillende continenten. Drie wijnboeren van de wijnen waren aanwezig en gaven een toelichting over het wijnproces, waarbij er nog met de hand wordt geplukt. De wijnen werden ondersteund door gerechtjes van een tweetal chef-koks van Jumbo. Op die manier konden de aanwezigen zich overtuigen dat wijn in smaak verandert als het gecombineerd wordt met de ingrediënten van het gerecht. Maar niet zodanig dat het reden is de fles te laten staan Bron: @FoodClicks Supermarkt - ‘De afgelopen jaren heeft de nadruk sterk gelegen op de verdere groei van het bedrijf. Nu is het tijd de aandacht meer te richten op de verdere verbetering van de kwaliteit van ons aanbod.’ Dat zei Colette Cloosterman-Van Eerd van Jumbo Supermarkten bij een meeting voor de pers waarin uitleg werd gegeven over het nieuwe wijnassortiment van de supermarktketen uit Veghel en de bekendmaking dat er 200 nieuwe wijnen aan dit assortiment zijn toegevoegd. Tijdens de wijntasting kregen culinaire redacteuren, vakjournalisten, vloggers en bloggers uitleg over het nieuwe wijnassortiment van Jumbo. Uitgangspunt bij de keuze voor de opname van de verschillende wijnen in het wijnaanbod van de supermarktformule was dat familie Van Eerd de wijn zelf heeft geproefd of zou drinken, zo liet Cloosterman-Van Eerd weten. Dit is een traditie die terug gaat naar het begin van de supermarktketen. “Onze vader hield van wijn en kon daar van alles over vertellen en als mijn moeder uitgebreid had gekookt, dan wilde hij daar ook een goede wijn bij. Alleen tegen de tijd dat hij was uitgesproken, was het eten koud”, aldus Cloosterman-Van Eerd. Verwachtingen Het wijnassortiment van Jumbo bestaat uit meer dan 500 wijnen. De meeste daarvan zijn terug te vinden in de Jumbo Foodmarkt in Amsterdam. Maar wat Jumbo de laatste maanden vooral heeft gedaan, is het in kaart brengen van de wijnmarkt in Nederland. Assortimentsmanager wijn Bart Schilperoort: “We hadden overal in Nederland hetzelfde assortiment, terwijl we nu weten dat in het oosten bijvoorbeeld meer zoete witte wijnen worden gedronken en in het westen juist frisse droge witte wijnen.” Het beter laten aansluiten van het wijnassortiment op de behoefte van de klanten is een eerste stap geweest, maar ook in de kwaliteit van de wijnen zijn aanpassingen gedaan. “We hebben gekeken naar de prijsrange. Wat mag je nu verwachten voor welke prijs? Daarin hanteren wij een driedeling. Tot vier euro, wat het lage prijssegment is, dan de wijnen tot 6,95 euro en dan verder naar boven voor de top van de markt.” Een echt maximum zit daar niet aan, maar Schilperoort geeft aan dat in een supermarkt een wijn verkopen die meer dan vijftien euro kost niet eenvoudig is. Combinaties De winetasting, die donderdag in Amsterdam werd georganiseerd, werd gehouden door Lendl Mijnhijmer, sommelier van het jaar 2018. In een helder verhaal had hij een zestal wijnen naast elkaar geplaatst, verschillend in smaak en vanaf verschillende continenten. Drie wijnboeren van de wijnen waren aanwezig en gaven een toelichting over het wijnproces, waarbij er nog met de hand wordt geplukt. De wijnen werden ondersteund door gerechtjes van een tweetal chef-koks van Jumbo. Op die manier konden de aanwezigen zich overtuigen dat wijn in smaak verandert als het gecombineerd wordt met de ingrediënten van het gerecht. Maar niet zodanig dat het reden is de fles te laten staan Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid