Kaatsheuvel heeft eerste combinatie van hotel, supermarkt en restaurant


Leisure – Kaatsheuvel heeft de eerste combinatiewinkel van supermarkt, restaurant en hotel in Nederland. Initiatiefnemers zijn AH-franchiser Piet den Hartog en voormalig Efteling-horecaman Coen Schelfhorst. De nieuwbouw van de supermarkt en de plannen van Schelfhorst zorgden voor de unieke combinatie. “De winkel is straks mijn voorraadkast.” Afgelopen dagen heeft het hotel de eerste gasten mogen ontvangen. Donderdag 28 juni wordt het officieel geopend. Tot die tijd worden de puntjes op de 'i' gezet. Opzet van het hotel en restaurant is dat er duurzaam wordt gewerkt. Daarom wordt er zo veel mogelijk gekookt met de artikelen uit de supermarkt met een ‘foutje’ of die tegen de datum aanzitten. Het menu kan om die reden dus ook niet van tevoren worden bepaald. Alles is afhankelijk van het aanbod uit de winkel. “Feitelijk gaan we een beetje werken als Instock, het initiatief dat voormalige AH-medewerkers hebben opgepakt door te koken met producten die niet helemaal goed ogen of tegen de datum aanzitten”, vertelt Schelfhorst in de mei-editie van @FoodClicks. “Dat is wat wij hier ook gaan doen. Samen met de Albert Heijn willen we de voedselverspilling van de supermarkt minimaal met de helft terugdringen. Dat betekent dat we ons vooral richten op de producten die met een á twee dagen in aanmerking komen voor de 35 procent kortingsstickers van AH. Voor alle versproducten geldt: hoe zien ze er uit? Sla met een bruin blaadje of een gedeukte tomaat worden nu uit de schappen gehaald. Maar wat eigenlijk gewoon een prima product is, verwerken wij tot salades en maaltijden. De grap is dat de koks het nu een uitdaging vinden, waar ze eerst zoiets hadden van ‘gaan toch niet koken met spullen van Albert Heijn?’” Ook lokale producten Verder wordt er in het restaurant en het hotel zoveel mogelijk gewerkt met lokale producten. Schelfhorst: “We willen korte lijnen, ook in de aanvoer van onze producten. We kunnen ook niet alles uit de supermarkt halen, simpelweg omdat de kwaliteit voor een restaurant gewoon net wat te laag is. Bij het vlees kunnen we niet alles gebruiken omdat de horecakwaliteit een stukje hoger is. En ook bij bijvoorbeeld het frituurvet zie je dat het prima is voor de huis-en-tuin-machines thuis, maar in een professionele keuken door relatief langdurige verhitting te kort meegaat.” Het restaurant wordt zoveel mogelijk transparant gehouden. Dat past niet alleen bij de uitgangspunten, maar werkt volgens Schelfhorst ook goed voor het vertrouwen, juist omdat er met producten wordt gewerkt die tegen de datum aanzitten. “Er is niets te verbergen, dus kunnen de mensen vanuit de supermarkt via de glazen ruiten de keuken in kijken. En vanuit het restaurant is de keuken open. Voor de mensen in de keuken zal het straks best even wennen zijn dat iedereen kan toekijken, maar vanuit het oogpunt van transparantie is het natuurlijk geweldig.” Zes persoons bed Het hotel, dat de naam GuestHouse Hotel krijgt, heeft de ingang aan de andere zijde zitten van de supermarkt aan de Gasthuisstraat in Kaatsheuvel. Maar de naam is niet helemaal toevallig of gekoppeld aan de straatnaam, het is ook wat Schelfhorst wil uitstralen met zijn hotel: een ‘cross-over’ tussen hotel, hostel en guesthouse. Een hotel waar je thuis voelt en waarover je later nog napraat. Het 69 kamers-tellende hotel op de eerste etage krijgt daarom ook een aantal bijzondere dingen. “We hebben bijvoorbeeld het eerste zes persoons bed van Nederland. En ook de bedden van de andere kamers hebben we zodanig creatief gemaakt dat het het onderwerp van gesprek is. De kamers liggen ook allemaal aan de buitenkant van de nieuwbouw, waardoor er op het middenterrein een enorme tuin ontstaat. In die tuin zetten we straks ook kassen neer waar producten groeien die weer gebruikt kunnen worden in de keuken. Maar daarnaast kunnen we de plek ook voor schooldoeleinden inzetten, door kinderen te vertellen over kruiden en groenten. Kortom: we gaan voor het complex meerdere bestemmingen ontwikkelen.” Efteling Het feit dat het Guesthouse op een steenworp afstand ligt van attractiepark de Efteling zorgt ervoor dat een belangrijk deel van de bezoekers aan het hotel komt voor de Efteling. Schelfhorst heeft om die reden geregeld dat hij speciale arrangementen kan inzetten. “Voor de Efteling zijn we een mooie aanvulling”, zegt hij lachend. “Er is altijd een categorie mensen die het ook wel lekker vindt om niet volcontinu in de Eftelingsfeer te zitten. Mensen die een hassle-free hotel zoeken, een plek zonder ‘gedoe’. Voor die mensen ben ik een goed alternatief. Half juni gaat het hotel open na een bouwperiode van negen maanden. Eigenlijk best wel snel”, mijmert Schelfhorst alsof hij in zijn eigen rollercoaster zit. “Maar de zakelijke klant wordt niet vergeten. Ook die is welkom in een van de vergaderzalen. Wat dat betreft moet het ook een soort experiencecenter worden.” Dit artikel is in de mei-editie van @FoodClicks verschenen. Nog geen abonnee? Meld je hier aan voor een gratis digitaal abonnement. Bron: @FoodClicks Leisure – Kaatsheuvel heeft de eerste combinatiewinkel van supermarkt, restaurant en hotel in Nederland. Initiatiefnemers zijn AH-franchiser Piet den Hartog en voormalig Efteling-horecaman Coen Schelfhorst. De nieuwbouw van de supermarkt en de plannen van Schelfhorst zorgden voor de unieke combinatie. “De winkel is straks mijn voorraadkast.” Afgelopen dagen heeft het hotel de eerste gasten mogen ontvangen. Donderdag 28 juni wordt het officieel geopend. Tot die tijd worden de puntjes op de 'i' gezet. Opzet van het hotel en restaurant is dat er duurzaam wordt gewerkt. Daarom wordt er zo veel mogelijk gekookt met de artikelen uit de supermarkt met een ‘foutje’ of die tegen de datum aanzitten. Het menu kan om die reden dus ook niet van tevoren worden bepaald. Alles is afhankelijk van het aanbod uit de winkel. “Feitelijk gaan we een beetje werken als Instock, het initiatief dat voormalige AH-medewerkers hebben opgepakt door te koken met producten die niet helemaal goed ogen of tegen de datum aanzitten”, vertelt Schelfhorst in de mei-editie van @FoodClicks. “Dat is wat wij hier ook gaan doen. Samen met de Albert Heijn willen we de voedselverspilling van de supermarkt minimaal met de helft terugdringen. Dat betekent dat we ons vooral richten op de producten die met een á twee dagen in aanmerking komen voor de 35 procent kortingsstickers van AH. Voor alle versproducten geldt: hoe zien ze er uit? Sla met een bruin blaadje of een gedeukte tomaat worden nu uit de schappen gehaald. Maar wat eigenlijk gewoon een prima product is, verwerken wij tot salades en maaltijden. De grap is dat de koks het nu een uitdaging vinden, waar ze eerst zoiets hadden van ‘gaan toch niet koken met spullen van Albert Heijn?’” Ook lokale producten Verder wordt er in het restaurant en het hotel zoveel mogelijk gewerkt met lokale producten. Schelfhorst: “We willen korte lijnen, ook in de aanvoer van onze producten. We kunnen ook niet alles uit de supermarkt halen, simpelweg omdat de kwaliteit voor een restaurant gewoon net wat te laag is. Bij het vlees kunnen we niet alles gebruiken omdat de horecakwaliteit een stukje hoger is. En ook bij bijvoorbeeld het frituurvet zie je dat het prima is voor de huis-en-tuin-machines thuis, maar in een professionele keuken door relatief langdurige verhitting te kort meegaat.” Het restaurant wordt zoveel mogelijk transparant gehouden. Dat past niet alleen bij de uitgangspunten, maar werkt volgens Schelfhorst ook goed voor het vertrouwen, juist omdat er met producten wordt gewerkt die tegen de datum aanzitten. “Er is niets te verbergen, dus kunnen de mensen vanuit de supermarkt via de glazen ruiten de keuken in kijken. En vanuit het restaurant is de keuken open. Voor de mensen in de keuken zal het straks best even wennen zijn dat iedereen kan toekijken, maar vanuit het oogpunt van transparantie is het natuurlijk geweldig.” Zes persoons bed Het hotel, dat de naam GuestHouse Hotel krijgt, heeft de ingang aan de andere zijde zitten van de supermarkt aan de Gasthuisstraat in Kaatsheuvel. Maar de naam is niet helemaal toevallig of gekoppeld aan de straatnaam, het is ook wat Schelfhorst wil uitstralen met zijn hotel: een ‘cross-over’ tussen hotel, hostel en guesthouse. Een hotel waar je thuis voelt en waarover je later nog napraat. Het 69 kamers-tellende hotel op de eerste etage krijgt daarom ook een aantal bijzondere dingen. “We hebben bijvoorbeeld het eerste zes persoons bed van Nederland. En ook de bedden van de andere kamers hebben we zodanig creatief gemaakt dat het het onderwerp van gesprek is. De kamers liggen ook allemaal aan de buitenkant van de nieuwbouw, waardoor er op het middenterrein een enorme tuin ontstaat. In die tuin zetten we straks ook kassen neer waar producten groeien die weer gebruikt kunnen worden in de keuken. Maar daarnaast kunnen we de plek ook voor schooldoeleinden inzetten, door kinderen te vertellen over kruiden en groenten. Kortom: we gaan voor het complex meerdere bestemmingen ontwikkelen.” Efteling Het feit dat het Guesthouse op een steenworp afstand ligt van attractiepark de Efteling zorgt ervoor dat een belangrijk deel van de bezoekers aan het hotel komt voor de Efteling. Schelfhorst heeft om die reden geregeld dat hij speciale arrangementen kan inzetten. “Voor de Efteling zijn we een mooie aanvulling”, zegt hij lachend. “Er is altijd een categorie mensen die het ook wel lekker vindt om niet volcontinu in de Eftelingsfeer te zitten. Mensen die een hassle-free hotel zoeken, een plek zonder ‘gedoe’. Voor die mensen ben ik een goed alternatief. Half juni gaat het hotel open na een bouwperiode van negen maanden. Eigenlijk best wel snel”, mijmert Schelfhorst alsof hij in zijn eigen rollercoaster zit. “Maar de zakelijke klant wordt niet vergeten. Ook die is welkom in een van de vergaderzalen. Wat dat betreft moet het ook een soort experiencecenter worden.” Dit artikel is in de mei-editie van @FoodClicks verschenen. Nog geen abonnee? Meld je hier aan voor een gratis digitaal abonnement. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid