KHN wil wildgroei aan horeca voorkomen


Onderzoek – Te vaak wordt de horeca gezien als oplossing voor leegstand in de binnenstad. Dat zegt Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Om wildgroei te voorkomen zouden gemeenten en provincies wat vaker de regie moeten pakken om overaanbod tegen te gaan. De afgelopen jaren is het aantal horecalocaties explosief gestegen. Het aantal groeide met 13% naar ruim 43000 zaken. En hoewel KHN blij is met die groei, waarschuwt de belangenvereniging ook voor de keerzijde. Te veel horeca er bij betekent ook dat de omzet over meerdere verdeeld moet worden. Samen met Locatus, een partij die onder meer de Nederlandse winkelpanden in kaart brengt, onderzocht KHn de groei van het aantal horecazaken en de gevolgen daarvan. Daaruit blijkt dat er in de afgelopen tien jaar ruim 5000 horecalocaties bij zijn gekomen, waaronder lunchrooms, eetcafés, restaurants, hotels en fastfoodzaken. De groei van de horeca is vooral te merken in binnensteden. Gemiddeld nam het aantal horecapanden in de 17 grote winkelsteden met 21% toe. Grote stijgers zijn: Eindhoven (+34%), Den Haag (+40%) en Rotterdam (+50%). Overkill Het gevolg is dat er in een aantal gebieden van Nederland een overaanbod van horeca ontstaat. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Te vaak wordt horeca door gemeenten gezien als wondermiddel voor een leegstaand winkelpand of als snelle bijverdienste voor teruglopende detailhandelsomzetten. Het gevolg is dat er in sommige binnensteden een overkill aan horeca ontstaat. Dit leidt niet tot sterkere, maar juist tot zwakkere binnensteden. Want de totale omzet van die stad moet door meer horecaondernemers worden verdeeld.” Discussie In een aantal gemeenten wordt de discussie over de groei van horeca al gevoerd. Zo wordt in Utrecht, Rotterdam en Apeldoorn geprobeerd om overaanbod te voorkomen. Willemsen: “Er is nog ruimte voor groei in de horeca. Maar dan moeten we wel goed nadenken over de plekken waar dit kan. De provincie kan zorgen voor regionale horecavisies en het organiseren van goede provinciale horeca-koopstromenonderzoeken. Hierbij moet niet alleen gekeken worden naar reguliere horeca, maar ook naar de wildgroei van particuliere aanbieders, zoals de verhuur van woningen via Airbnb en in de provincie naar boerenbedrijven met bijvoorbeeld een theetuin.” Bron: @FoodClicks Onderzoek – Te vaak wordt de horeca gezien als oplossing voor leegstand in de binnenstad. Dat zegt Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Om wildgroei te voorkomen zouden gemeenten en provincies wat vaker de regie moeten pakken om overaanbod tegen te gaan. De afgelopen jaren is het aantal horecalocaties explosief gestegen. Het aantal groeide met 13% naar ruim 43000 zaken. En hoewel KHN blij is met die groei, waarschuwt de belangenvereniging ook voor de keerzijde. Te veel horeca er bij betekent ook dat de omzet over meerdere verdeeld moet worden. Samen met Locatus, een partij die onder meer de Nederlandse winkelpanden in kaart brengt, onderzocht KHn de groei van het aantal horecazaken en de gevolgen daarvan. Daaruit blijkt dat er in de afgelopen tien jaar ruim 5000 horecalocaties bij zijn gekomen, waaronder lunchrooms, eetcafés, restaurants, hotels en fastfoodzaken. De groei van de horeca is vooral te merken in binnensteden. Gemiddeld nam het aantal horecapanden in de 17 grote winkelsteden met 21% toe. Grote stijgers zijn: Eindhoven (+34%), Den Haag (+40%) en Rotterdam (+50%). Overkill Het gevolg is dat er in een aantal gebieden van Nederland een overaanbod van horeca ontstaat. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Te vaak wordt horeca door gemeenten gezien als wondermiddel voor een leegstaand winkelpand of als snelle bijverdienste voor teruglopende detailhandelsomzetten. Het gevolg is dat er in sommige binnensteden een overkill aan horeca ontstaat. Dit leidt niet tot sterkere, maar juist tot zwakkere binnensteden. Want de totale omzet van die stad moet door meer horecaondernemers worden verdeeld.” Discussie In een aantal gemeenten wordt de discussie over de groei van horeca al gevoerd. Zo wordt in Utrecht, Rotterdam en Apeldoorn geprobeerd om overaanbod te voorkomen. Willemsen: “Er is nog ruimte voor groei in de horeca. Maar dan moeten we wel goed nadenken over de plekken waar dit kan. De provincie kan zorgen voor regionale horecavisies en het organiseren van goede provinciale horeca-koopstromenonderzoeken. Hierbij moet niet alleen gekeken worden naar reguliere horeca, maar ook naar de wildgroei van particuliere aanbieders, zoals de verhuur van woningen via Airbnb en in de provincie naar boerenbedrijven met bijvoorbeeld een theetuin.” Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Eventseizoen 2024 geopend met fors meer eventcateraars

Analyse – In april start het evenementenseizoen en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal fors gegroeid. Het gaat dan om cateringpartijen die zowel festivals, bruiloften, verjaardagen en andere feesten verzorgen. Het handelsregister van de KvK telde er in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



Steeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd

Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.

Lees bericht

Dirk Beljaarts neemt afscheid als Algemeen Directeur KHN

Persoonlijk – Dirk Beljaarts vertrekt nog voor de zomer na een periode van negen jaar bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Beljaarts begon zijn loopbaan bij KHN als lid van het Landelijk Bestuur en diende vervolgens de laatste vijf jaar als Algemeen Directeur. Hij vindt het nu voor een nieuwe uitdaging.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid