KHN wil wildgroei aan horeca voorkomen

Steeds vaker wordt horeca gezien als oplossing voor leegstand

Onderzoek – Te vaak wordt de horeca gezien als oplossing voor leegstand in de binnenstad. Dat zegt Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Om wildgroei te voorkomen zouden gemeenten en provincies wat vaker de regie moeten pakken om overaanbod tegen te gaan.

De afgelopen jaren is het aantal horecalocaties explosief gestegen. Het aantal groeide met 13% naar ruim 43000 zaken. En hoewel KHN blij is met die groei, waarschuwt de belangenvereniging ook voor de keerzijde. Te veel horeca er bij betekent ook dat de omzet over meerdere verdeeld moet worden.

Samen met Locatus, een partij die onder meer de Nederlandse winkelpanden in kaart brengt, onderzocht KHn de groei van het aantal horecazaken en de gevolgen daarvan. Daaruit blijkt dat er in de afgelopen tien jaar ruim 5000 horecalocaties bij zijn gekomen, waaronder lunchrooms, eetcafés, restaurants, hotels en fastfoodzaken. De groei van de horeca is vooral te merken in binnensteden. Gemiddeld nam het aantal horecapanden in de 17 grote winkelsteden met 21% toe. Grote stijgers zijn: Eindhoven (+34%), Den Haag (+40%) en Rotterdam (+50%).

Overkill

Het gevolg is dat er in een aantal gebieden van Nederland een overaanbod van horeca ontstaat. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Te vaak wordt horeca door gemeenten gezien als wondermiddel voor een leegstaand winkelpand of als snelle bijverdienste voor teruglopende detailhandelsomzetten. Het gevolg is dat er in sommige binnensteden een overkill aan horeca ontstaat. Dit leidt niet tot sterkere, maar juist tot zwakkere binnensteden. Want de totale omzet van die stad moet door meer horecaondernemers worden verdeeld.”

Discussie

In een aantal gemeenten wordt de discussie over de groei van horeca al gevoerd. Zo wordt in Utrecht, Rotterdam en Apeldoorn geprobeerd om overaanbod te voorkomen. Willemsen: “Er is nog ruimte voor groei in de horeca. Maar dan moeten we wel goed nadenken over de plekken waar dit kan. De provincie kan zorgen voor regionale horecavisies en het organiseren van goede provinciale horeca-koopstromenonderzoeken. Hierbij moet niet alleen gekeken worden naar reguliere horeca, maar ook naar de wildgroei van particuliere aanbieders, zoals de verhuur van woningen via Airbnb en in de provincie naar boerenbedrijven met bijvoorbeeld een theetuin.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek