Leg kindermarketing aan banden'


Marketing – "Door de opmars van kindermarketing, eten en drinken onze kinderen steeds ongezonder en worden meer kinderen te zwaar", zegt Bart van Opzeeland, directeur van Foodwatch. Hij pleit daarom voor strengere wetgeving. Veel van de producten, speciaal voor kinderen, zijn te zoet, te zout en/of te vet. Van de beloofde zelfregulering in de levensmiddelenbranche komt volgens Foodwatch niets terecht. De organisatie start daarom vandaag een burgerinitiatief. Met 40.000 steunbetuigingen hoopt de organisatie het onderwerp op de politieke agenda te krijgen. Een nieuwe wet moet kindermarketing aan banden leggen en zou ook een gezond aanbod van producten moeten stimuleren. Foodwatch onderzocht 600 kinderproducten als zuivel, frisdrank, snoep en koekjes. In 90 procent van de producten zat volgens de organisatie te veel suiker, zout of vet. Volgens Van Opzeeland gaan fabrikanten soms heel ver in het volgen van kinderen. "Via websites, sociale media, kinderdagverblijven en scholen worden - soms nog heel jonge - kinderen bestookt met reclames, spelletjes, kleurplaten, gratis downloads, informatie voor spreekbeurten." De FNLI, de belangenbehartiger van fabrikanten, was niet bereikbaar voor commentaar. Later meer.   Bron: FoodClicks/NOS

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid