Luxe stimuleert bestedingen op Schiphol
Reizigersshops – De grootschalige renovatie van een aantal winkelgebieden op Schiphol en het aanbieden van vooral meer luxe- en merkartikelen werpt zijn vruchten af. De bestedingen in de winkels achter de paspoortcontrole zijn met 7,3% gestegen naar €17 per vertrekkende passagier. Dit meldt Schiphol vandaag bij de jaarcijfers. Schiphol meldt dat het in 2012 een omzet noteerde van €1,3 mrd, een stijging van 5,8% ten opzichte van het jaar ervoor. Het netto-resultaat is ongeveer hetzelfde als het jaar ervoor, een kleine €200 mln. De helft gaat daarvan naar de aandeelhouders, onder andere het Rijk en de gemeente Amsterdam. De rest wordt gebruikt om de investeringen te betalen. Zo geeft de luchthaven de komende jaren € 350 miljoen uit aan nieuwe investeringen in een centrale 'security'-hal in de luchthaven. Wat het winkelaanbod daar wordt is nog niet bekend. Bron: FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek