Maasstad Ziekenhuis introduceert nieuw voedingsconcept
Zorg – Het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam heeft een nieuw voedingsconcept voor patiënten geïntroduceerd. Met het nieuwe MAASS-concept kunnen de patiënten zes keer per dag kiezen uit diverse grote en kleine gerechtjes. Tijdens een proeverij vorige week waren alle gerechtjes uit te proberen door patiënten, medisch personeel en andere belangstellenden. Dat was feitelijk de aftrap van het nieuwe MAASS-voedingsconcept in het ziekenhuis dat door partner Sodexo wordt uitgevoerd. MAASS staat voor Met Aandacht Aan Smaak & Service en maakt onderdeel uit van de visie die het Maaststad Ziekenhuis heeft op voeding. Daarbij is voeding duidelijk gericht op de patiënt zelf en het spoedige herstel. Om die reden krijgt de patiënt naast de drie maaltijden gedurende ook nog eens drie snackmomenten met kleine gerechten. Het moment waarop de patiënten deze maaltijden willen, kunnen zij zelf uitkiezen. Maasstadje Martine Staat, teamleider Eten en Drinken: “Als het mogelijk is worden die gerechten uitgeserveerd aan een gedekte tafel. Want daarmee wordt gestimuleerd dat patiënten uit bed komen wat goed is voor hun herstel.” Daarnaast krijgen patiënten vijf keer per dag een zogenoemd ‘Maasstadje’. Dat zijn verrassende snacks, die zorgvuldig zijn samengesteld door medewerkers van de afdelingen Geriatrie, Diëtetiek, Oncologie, Logopedie, Pedagogiek en de Kinderraad. Hiermee zijn de kleinere porties, vaak verrijkt met eiwitten, afgestemd op de diverse patiëntengroepen. Serveerwagen De Maasstadjes kunnen met alle gerechten worden meegeleverd, met uitzondering van de warme maaltijd, omdat die maaltijd het niet nodig heeft nog iets extra’s aan toe te voegen. Maasstadjes zijn onder meer soep, wraps, zwarte bonen muffin, wortelcake, kaas en poffertjes. Staat: “De Maasstadjes worden gepresenteerd op onze nieuwe, flexibele serveerwagens die – in tegenstelling tot de oude serveerwagens - op de kamer van de patiënt gereden kunnen worden. Want zien eten, doet eten. De medewerker kan met een tablet direct zien wat de patiënt mag eten en daarmee uit het juiste assortiment laten kiezen.” Bron: @FoodClicks Zorg – Het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam heeft een nieuw voedingsconcept voor patiënten geïntroduceerd. Met het nieuwe MAASS-concept kunnen de patiënten zes keer per dag kiezen uit diverse grote en kleine gerechtjes. Tijdens een proeverij vorige week waren alle gerechtjes uit te proberen door patiënten, medisch personeel en andere belangstellenden. Dat was feitelijk de aftrap van het nieuwe MAASS-voedingsconcept in het ziekenhuis dat door partner Sodexo wordt uitgevoerd. MAASS staat voor Met Aandacht Aan Smaak & Service en maakt onderdeel uit van de visie die het Maaststad Ziekenhuis heeft op voeding. Daarbij is voeding duidelijk gericht op de patiënt zelf en het spoedige herstel. Om die reden krijgt de patiënt naast de drie maaltijden gedurende ook nog eens drie snackmomenten met kleine gerechten. Het moment waarop de patiënten deze maaltijden willen, kunnen zij zelf uitkiezen. Maasstadje Martine Staat, teamleider Eten en Drinken: “Als het mogelijk is worden die gerechten uitgeserveerd aan een gedekte tafel. Want daarmee wordt gestimuleerd dat patiënten uit bed komen wat goed is voor hun herstel.” Daarnaast krijgen patiënten vijf keer per dag een zogenoemd ‘Maasstadje’. Dat zijn verrassende snacks, die zorgvuldig zijn samengesteld door medewerkers van de afdelingen Geriatrie, Diëtetiek, Oncologie, Logopedie, Pedagogiek en de Kinderraad. Hiermee zijn de kleinere porties, vaak verrijkt met eiwitten, afgestemd op de diverse patiëntengroepen. Serveerwagen De Maasstadjes kunnen met alle gerechten worden meegeleverd, met uitzondering van de warme maaltijd, omdat die maaltijd het niet nodig heeft nog iets extra’s aan toe te voegen. Maasstadjes zijn onder meer soep, wraps, zwarte bonen muffin, wortelcake, kaas en poffertjes. Staat: “De Maasstadjes worden gepresenteerd op onze nieuwe, flexibele serveerwagens die – in tegenstelling tot de oude serveerwagens - op de kamer van de patiënt gereden kunnen worden. Want zien eten, doet eten. De medewerker kan met een tablet direct zien wat de patiënt mag eten en daarmee uit het juiste assortiment laten kiezen.” Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Sodexo zet koffiekopjes in gemaakt van koffieafval
Catering – Coffee Based en Sodexo introduceren een innovatieve herbruikbare koffiebeker gemaakt uit koffieafval. De circulaire koffiebeker is gemaakt met Nederlandse koffievliesjes, die vrijkomen bij het branden van koffiebonen én volledig gemaakt van plantaardige materialen.
Lees berichtEnergie, snelheid en gemak centraal bij Sodexo’s Kitchen Works
Catering – Sodexo lanceert de nieuwe foodservice Kitchen Works waarin energie, snelheid en gemak centraal staan. Het aanbod is duurzaam en gezond van comfortfood tot salades. Volvo Nederland is de eerste locatie waar het nieuwe concept van Sodexo is gepresenteerd.
Lees berichtSodexo lanceert cateringconcept Modern Recipe
Catering - Sodexo lanceert een nieuw foodserviceconcept, genaamd Modern Recipe. Het concept staat voor samen gezond en verrassend eten. Aan de basis vooral veel plantaardige seizoensproducten van lokale Nederlandse leveranciers.
Lees berichtCateringsector gaat voedselverspilling in kaart brengen
Catering – Elf ondernemingen in de cateringsector en twee brancheverenigingen hebben gezamenlijk besloten werk te gaan maken van voedselverspilling en starten met het in kaart brengen van de hoeveelheid voedsel dat wordt verspild. Het gaat om alle sectoren waarin de cateraars actief zijn, dus bedrijfskantines, zorginstellingen en schoolkantines.
Lees berichtSodexo lanceert CO2-neutrale Carbono Cero-recepten
Catering – Onder de naam Carbono Cero lanceert Sodexo CO2-neutrale recepten. De Louisiana Burger en Double Dip Korean Wings zijn twee van de eerste acht recepten die inmiddels al op enkele locaties van Sodexo te verkrijgen zijn.
Lees bericht‘Meer flexibelere kantoorbezetting lukt met verleiden’
Onderzoek – 44% van de hybride werkende kenniswerkers is te verleiden om op een andere dag naar kantoor te komen dan ze nu doen. Daarmee kunnen piekmomenten op kantoor worden voorkomen. De piekdagen op kantoor zijn nu maandag, dinsdag en donderdag terwijl woensdag en vrijdag het minst populair zijn. Medewerkers zijn vooral goed te verleiden met een gratis lunch of diner op...
Lees bericht