Makro zet volgende stappen in transformatieproces

GroothandelDrie strategische vernieuwingen introduceert Makro Nederland: een platform met extra dienstenaanbod (makroXtra), een webshop voor kantoren en een leiderschapsmodel dat van medewerkers mini-ondernemers moet maken.

Makro wil met de nieuwe strategie meer en beter inspelen op de wensen van ondernemers. Makro-directeur Jean-Pierre Bienfait sprak tijdens de persconferentie van vandaag van een volgende stap in een proces dat vorig jaar werd ingezet.

Het makroXtra is een platform waar kennis wordt uitgewisseld tussen ondernemers onderling en een aantal partners die Makro heeft aangetrokken. Partners op het terrein van verzekeringen (Ohra), microfinanciering (Qcredits) en telecom (Ziggo). De microfinanciering is vooralsnog tot een bedrag van 50.000 euro, maar wordt mogelijk in de toekomst opgetrokken naar 150.000 euro.

Makro start daarnaast met een website voor kantoorartikelen voor de kleinere ondernemingen. Met een assortiment van 7.000 artikelen (2.000 food en 5.000 non food). Inmidels hebben zich sinds september hiervoor bijna 100.000 bedrijven ingeschreven. De eerste resultaten worden bemoedigend genoemd.

Om ondernemers beter van dienst te kunnen zijn is er ook een omvangrijk trainingsprogramma opgezet, dat van de medewerkers mini-ondernemers moet maken. Op termijn zal Makro hiervoor wellicht ook de beloningsstructuur aanpassen van de medewerkers met een vast en een variabeldeel.

De strategische plannen van Makro maken onderdeel uit van een algeheel transformatieproces binnen de groothandel, van een zeer gesloten groothandel naar een zeer naar buitengerichte organisatie. Het nieuwe hoofdkantoor staat synoniem voor die transformatie; een zeer ruimtelijke werkomgeving, waar de medewerkers letterlijk tussen de producten werken waarvoor zij verantwoordelijkheid dragen.

Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek