Markt voor vleesvervangers groeit spectaculair door verbetering smaak en ingrediënten


Vegetarisch - De markt van vleesvervangende producten groeit in Nederland spectaculair; zowel in 2019 als 2020 met 10 procent. De groei komt door de vraag van de consument naar duurzame producten en door de levensmiddelenfabrikanten die in vleesvervangers volop innoveren op smaak, structuur en ingrediënten. De komende jaren zal de markt van vleesvervangers nog sneller groeien, zo verwacht ABN AMRO. Niet alleen in 2019, maar ook in 2020 zal er sprake zijn van een groei van 10 procent. Volgens ABN AMRO is deze groeiversnelling vooral het gevolg van de komst van nieuwe spelers. Naast kleine nichespelers richten nu ook grote voedings- en vleesproducenten zich op het aanbieden van vleesvervangers. Zo komt steeds meer geld voor innovatie vrij, stijgt het aanbod in de schappen en krijgt de consument steeds meer keuze. Producenten laten zich hierbij vaak inspireren door bestaande vleesconcepten, zoals pulled chicken. Ook zetten zij in op hybride vleesvarianten, zoals burgers die deels uit vlees en deels uit oesterzwammen bestaan of gehaktballen die naast gehakt ook plantaardige vulling hebben, zoals rijst. De producten zijn vooral bedoeld om de groeiende groep consumenten flexitariërs te verleiden. Duurzaamheid De verkopen van vleesvervangers zitten niet alleen in de lift door het bredere aanbod, de hogere kwaliteit en de grotere bekendheid van het product, ook de toenemende aandacht voor duurzaamheid is een aanjager van groei. Zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO dat consumenten die duurzamer willen leven ook zeker naar hun voeding kijken. Maar liefst één op de drie consumenten geeft aan duurzamer te willen eten. Bijna 60 procent zegt bewust op de vleesconsumptie te letten en drie op de vijf mensen kiezen ervoor enkele dagen van de week bewust geen vlees eten. Scoren op smaak “Vleesvervangers scoren goed op waarden die voor consumenten belangrijk zijn, zoals diervriendelijkheid, milieu, gemak en - in toenemende mate - smaak”, zegt Nadia Menkveld, sector econoom Food en Agrarisch van ABN AMRO. “Producenten werken dan ook hard aan het verbeteren van de smaakbeleving en de structuur om echt vlees zo goed mogelijk na te bootsen. Innovatie vindt ook plaats op het gebied van ingrediënten, marketing en labels, zoals ‘glutenvrij’. Tegelijkertijd spelen andere waarden zoals betaalbaarheid, gezondheid en ethische vraagstukken over bijvoorbeeld de herkomst van de grondstoffen, een steeds grotere rol van betekenis.” Vegetarisch - De markt van vleesvervangende producten groeit in Nederland spectaculair; zowel in 2019 als 2020 met 10 procent. De groei komt door de vraag van de consument naar duurzame producten en door de levensmiddelenfabrikanten die in vleesvervangers volop innoveren op smaak, structuur en ingrediënten. De komende jaren zal de markt van vleesvervangers nog sneller groeien, zo verwacht ABN AMRO. Niet alleen in 2019, maar ook in 2020 zal er sprake zijn van een groei van 10 procent. Volgens ABN AMRO is deze groeiversnelling vooral het gevolg van de komst van nieuwe spelers. Naast kleine nichespelers richten nu ook grote voedings- en vleesproducenten zich op het aanbieden van vleesvervangers. Zo komt steeds meer geld voor innovatie vrij, stijgt het aanbod in de schappen en krijgt de consument steeds meer keuze. Producenten laten zich hierbij vaak inspireren door bestaande vleesconcepten, zoals pulled chicken. Ook zetten zij in op hybride vleesvarianten, zoals burgers die deels uit vlees en deels uit oesterzwammen bestaan of gehaktballen die naast gehakt ook plantaardige vulling hebben, zoals rijst. De producten zijn vooral bedoeld om de groeiende groep consumenten flexitariërs te verleiden. Duurzaamheid De verkopen van vleesvervangers zitten niet alleen in de lift door het bredere aanbod, de hogere kwaliteit en de grotere bekendheid van het product, ook de toenemende aandacht voor duurzaamheid is een aanjager van groei. Zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO dat consumenten die duurzamer willen leven ook zeker naar hun voeding kijken. Maar liefst één op de drie consumenten geeft aan duurzamer te willen eten. Bijna 60 procent zegt bewust op de vleesconsumptie te letten en drie op de vijf mensen kiezen ervoor enkele dagen van de week bewust geen vlees eten. Scoren op smaak “Vleesvervangers scoren goed op waarden die voor consumenten belangrijk zijn, zoals diervriendelijkheid, milieu, gemak en - in toenemende mate - smaak”, zegt Nadia Menkveld, sector econoom Food en Agrarisch van ABN AMRO. “Producenten werken dan ook hard aan het verbeteren van de smaakbeleving en de structuur om echt vlees zo goed mogelijk na te bootsen. Innovatie vindt ook plaats op het gebied van ingrediënten, marketing en labels, zoals ‘glutenvrij’. Tegelijkertijd spelen andere waarden zoals betaalbaarheid, gezondheid en ethische vraagstukken over bijvoorbeeld de herkomst van de grondstoffen, een steeds grotere rol van betekenis.”

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid