McDonald’s lanceert platform voor eigen milieu-initiatieven

Better M-platform moet afvalberg McDonald's verder verminderen

Formulenieuws – Fastfoodketen McDonald’s lanceert een Europees platform om innovatieve oplossingen te testen op het gebied van verpakkingen en recycling. Dit ‘Better M’ programma is opgezet om het gebruik van plastic te verminderen en de recyclebaarheid van verpakkingen in de Europese vestigingen te verbeteren.

Nederland maakt onderdeel uit van het Europese programma. Eén van de initiatieven is om de McFlurry voortaan in een nieuwe verpakking zonder plastic deksel aan te bieden in Europese restaurants van McDonald’s. Ook komen er alternatieven voor de plastic lepel en wordt het papieren rietje verbeterd. Het “Better M” platform wordt de verzamelplaats van al deze veranderingen, die een duurzame impact én een positief effect op de ervaring van de consument hebben.

Via Better M houdt de consument zicht op de initiatieven die in de geselecteerde restaurants worden genomen en wat daarvan de effecten zijn. McDonald’s zal de feedback op die initiatieven verzamelen en op grond daarvan besluiten welke nieuwe ideeën verbeterd, opgeschaald of geïmplementeerd worden.

Nederlandse pilots

In Nederland zijn als onderdeel van het Better M-programma bijvoorbeeld afgelopen zomer alle ballonnen in het Happy Meal vervangen door maskertjes van gerecycled papier. Daarnaast doet een tiental restaurants in Nederland tests met het uitgeven van minder en duurzamere materialen, zoals minder dekseltjes, papieren rietjes en herbruikbare koffiebekers. Verder werkt McDonald’s aan de verduurzaming van voorverpakte producten (zoals de sap- en smoothie flesjes die zijn gemaakt van 100% gerecycled PET). En stimuleert de hamburgerketen de eigen leveranciers om zo min mogelijk omverpakkingen te gebruiken en wordt fors ingezet op bron- en nascheiding, recycling en het verminderen van zwerfafval. Met de tests die nu lopen zullen in 2020 en 2021 diverse veranderingen landelijk worden uitgerold.

Schaalgrootte

Alle maatregelen en initiatieven moeten leiden tot een enorme vermindering van het plastic afval en een forse toename in het recyclen. Me name door de schaalgrootte van de keten hebben de maatregelen een enorme impact. Zo wordt er alleen al 1200 ton plastic bespaard door de nieuwe verpakking van de McFlurry. En zal er ongeveer 1100 ton plastic per jaar worden bespaard door het introduceren van een deksel van vezelmateriaal voor koude dranken in Frankrijk. Deze introductie vindt later plaats in andere landen.

12% van verpakking is plastic

Wereldwijd is 78% van het verpakkingsmateriaal van McDonald’s gemaakt van papier of karton. Voor de Europese markt is dit meer: in Europa is maar 12% van het verpakkingsmateriaal gemaakt van plastic. Met een reeks van aangekondigde stappen vandaag wil McDonald’s het gebruik van plastic nog verder verminderen.

Scale for Good

De initiatieven passen in de doelstellingen van het internationale duurzaamheidsprogramma Scale for Good van McDonald’s. Daarin heeft McDonald’s de ambitie uitgesproken om alle verpakkingen in 2025 te vervaardigen uit gerecycled, hernieuwbaar of gecertificeerd materiaal.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek