McDonald’s verstevigt koppositie in fastservice

Initiatieven, zoals de introductie van de veggie-burgers hebben McDonalds geen windeieren gebrcht

Analyse - McDonalds heeft in 2018 zijn koppositie in absolute zin verder zien verstevigen met een zeer sterke omzetgroei op jaarbasis (t.o.v. 2017) van +10%. Daarmee doet de hamburgerketen er nog een schepje bovenop ten opzichte van de gemiddelde groei van 7% over de afgelopen 5 jaar tot een omzet van 896 miljoen euro. McDonalds is nu ruim 700 miljoen groter dan de nummer 2 in fastservice Domino’s Pizza, die met +17% weliswaar hard groeit in omzet, maar toch altijd op respectabele afstand in absolute zin met McDonald’s.

Dat schrijft Rien de Koning op basis van recente cijfers uit onder andere de Out-of-Homeshoppermonitor. Met +24% groei over de afgelopen 5 jaar voor Domino’s, staat de pizzaketen bovenaan als snelste groeier. Maar met een omzetgroei 252 miljoen voor McDonald’s in die zelfde periode is de hamburgerketen in absolute zin wel de grootste. Domino’s is met een groei van 119 miljoen op een tweede plek terug te vinden. De groei van FFC (Kwalitaria) is vooral te danken aan het meetellen van Délifrance in de cijfers van 2018 (N.B. voor FEBO en FFC is de 5 jaar omzetgroei een inschatting o.b.v. de beschikbare afgelopen 3 jaar).

Vestigingen belangrijk

Per saldo resulteert dit in een versterking van de positie van formules binnen fastservice naar 61%, waar dit vorig jaar nog op een 57% lag. Vooral McDonald’s, Domino’s Pizza en KFC vallen op in marktaandeel groei over de afgelopen 10 jaar. Met deze omzet groei is fastservice en zijn dus vooral de formules de trekker van de omzet in eten en drinken buitenshuis. Een groei die vooral gedreven is door de groei in aantal vestigingen en nauwelijks in omzet per vestiging, want per vestiging kwam de groei gemiddeld uit op + 0,3

Dit beeld is niet hetzelfde voor alle formules. Voor McDonald’s is het vooral de omzet per vestiging die groeit. Voor Domino’s, Sparerib Express en Wagamama is het beide; een groei in vestigingen en in omzet per vestiging, maar voor de meeste formules is het toch vooral een groei in vestigingen.

Initiatieven McDonald's lonen

Het is duidelijk dat haar initiatieven McDonalds geen windeieren leggen, en dat uitbreiding van het aanbod naar meerdere momenten werkt, met de toevoeging van het ontbijtmoment en het koffiemoment, naast bestelzuilen, tableservice en thuisbezorging. Per vestiging komt dit gemiddeld uit op ruim 3,5 miljoen euro per jaar, ruim 1 miljoen meer dan 10 jaar terug.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek